جزوه احادیث مربوط به مسابقه حفظ و معانی احادیث ائمه اطهار (ع)
سه شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۰ ۱۳:۰۵ ۱۰۹
طبقه بندی:
  • آخرین اخبار
  • کاربران
چچ
جزوه احادیث مربوط به مسابقه حفظ و معانی احادیث ائمه اطهار (ع)

جزوه احادیث مربوط به مسابقه حفظ و معانی احادیث ائمه اطهار (ع)

کافی – امام صادق علیه السلام
بادِروُاَولادَکُم بِالحَدیثِ قَبلَ اَن یَسبِقَکُم اِلَیهِم ُالمُرجِئـه
قبل از آنکه منحرفین فرزندان شما را از راه بدر کنند به آنها حدیث و معارف اسلامی بیاموزید.

کافی امام صادق علیه السلام

بادِروُاَولادَکُم بِالحَدیثِ قَبلَ اَن یَسبِقَکُم اِلَیهِم ُالمُرجِئـه

قبل از آنکه منحرفین فرزندان شما را از راه بدر کنند به آنها حدیث و معارف اسلامی بیاموزید.          

 

 امام علی علیه السلام :            

اِجابَهٌ المُوَذِن یَزیدُ فِی الرِّزق

 پذیرش دعوت موذن به روزی می افزاید.

    

«نهج البلاغه»

عِظَم ُالخالِقِ عِندَکَ یُصَغِّر ُالمَخلوُقَ فی عَینِک

 :بزرگی خالق نزد تو مخلوق را در چشمت کوچک میکند. 

 

«نهج البلاغه»

اِن کُنتُم تُحِبُّونَ اللّهَ فَاَخرِجُوا مِن قُلوُبِکُم حُبَّ الدُّنیا

  اگر خدا را دوست دارید محبت دنیا را از دل بیرون کنید.                                 

 

رسول اکرم (ص) بحارالانوار

أَلدّالُ عَلَی الخَیرِ کَفاعِلِه           

کسیکه دیگران را بکار نیک راهنمایی (تشویق) نماید پاداشی معادلانجام دهنده به او تعلق میگیرد.                                                              

 

امیر مومنان علیه السلام   «غرر الحکم»      

کَم مِن مُسَوِّفٍ بِالعَمَلِ حَتّی هَجَمَ عَلَیه الاَجَلچه

 بسیار کسی که عمل آخرت را به فردا می افکند تا اینکه مرگ گریبانش را بگیرد .                                                           

    

امام صادق علیه السلام فرمودند          «محاسن»

لِکُلّ ِشَیءٍ اَساسٌ وَ اَساسٌ اِلاسلامِ حُبُّنا اَهلَ البَیت                 

: برای هر چیز اساس و پایه ای است و اساس اسلام، دوستی ما اهلبیت میباشد. 

 

 

امام صادق علیه السلام فرمودند  «محاسن»

اِنَّ اَعمالَ العِبادِ تُعرَضُ عَلی رَسولِ اللّهِ کُلَّ صِباح اَبرارِها وَ فُجّارِها فَاحذَروُ فَلیَستَحیی اَحَدُکُم اَن یُعرَضَ عَلی نَبِیِّهِ العَمَلُ القَبیح 

: بدرستیکه اعمال همه بندگان چه نیکان و چه تبهکاران هر بامداد بر پیامبر اکرم (ص) عرضه می شود پس بر حذر باشید وباید هر یک از شما شرم کند از اینکه کردار زشتش بر پیامبرش عرضه شود.     

 

امیرمومنان علیه السلام  «محاسن»

اَلسّامِعُ لِلغَیبَه کَالمُغتاب    شنونده غیبت (در گناه) همانند غیبت کننده است . 

 

«قرآن مجید»

ذلِکَ وَ مَن یُعَظِّم شَعائِرَاللهِ فَاِنَّهامِن تَقوَِی القُلُوب.از پرهیزکاری دلها ؛تعظیم و احترام به نشانه های الهی است.  

 

امیرمومنان علیه السلام       «غررالحکم»

اَلحِرصُ لا یَزیدُ فِی الرِّزقِ وَ لکِن یُذِلُّ القَدرَ حرص و تقلای زیاد باعث افزایش روزی نمی شود بلکه حریص از قدر و منزلت خود میکاهد.

 

امیرمومنان علیه السلام       «غررالحکم»

قَلَّما یُنْصِفُ اللِسّانُ فی نَشْرِ قَبیحٍ اَو اِحْسان. زبان در دو جا غالباً بی انصافست یکی هنگام نشر خوبیها دوم در فاش کردن عیوب و بدیها

 

 

 

امیرمومنان علیه السلام       «غررالحکم»

مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنیاه خَسِرَهُما.کسیکه آخرتش را به دنیاش بفروشد در هر دو زیانکار خواهد شد

 

امام صادق علیه السلام         «معانی الاخبار»

حَدیثٌ تَدریهِ خَیرٌ مِن اَلفِ حدیثٍ تَرویه.    یک حدیث را عمیقا" بفهمی بهتر از آن است که هزار حدیث را نقل کنی.     

 

پیامبر اکرم (ص)          « بحار انوار»      

لا یَنالُ شَفاعَتی مَن اَخَّرَ الصَّلوهَ بَعدَ وَقتِها؛   کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید.   

                     

 حضرت امام حسین سیدالشهداء(ع)                          

مَن طَلَبَ رِضَی الناسِ بِسَخَطَ اللهِ وَکَّلَهُ اللهُ إلی الناسِ؛         

کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند. شود، خداوند او را به مردم وا می گذارد .

حضرت امام حسن (ع)

وَ اللّهِ إِنّى لاََخافُ أَنْ یضاعَفَ لِلْعاصى مِنَّا الْعَذابُ ضِعْفَینِ وَ أَرْجُوا أَنْ یؤْتِىَ الُْمحْسِنَ مِنّا أَجْرَهُ مَرَّتَینِ .
به خدا قسم من ترس از آن دارم که عذاب گناهکاران از ما اهل بیت دو چندان گردد، و امید آن را دارم که نیکوکار از ما اهل بیت نیز پاداشش دو برابر باشد .            

                                                          

وسائل الشیعه ح 4 ص 73 ح 4547

وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَع: أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ،وَالثّانِیَهُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِکَ، وَالثّالِثَهُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْکَ وَالرّبِعَهُ أنْ تَعْرِفَ ما یُخْرِجُکَ عَنْ دینِکَ  امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمود: تمام علم مردم را در چهار مورد شناسائى کرده ام. :

اوّلین آن ها این که پروردگار و آفریدگار خود را بشناسى و نسبت به او شناخت پیدا کنى. .

دوّم، این که بفهمى که از براى وجود تو و نیز براى بقاء حیات تو چه کارها و تلاش هائى صورت گرفته است. .

سوّم، بدانى که براى چه آفریده شده اى و منظور چه بوده است. .

چهارم، معرفت پیدا کنى به آن چیزهائى که سبب مى شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوى (یعنى راه خوشبختى و بدبختى خود را بشناسى و در جامعه چشم و گوش بسته حرکت نکنى (

 

قالَ الإمام علی  بن ابیطالب (علیه السلام)

اجتناب السیئات اولی من اکتساب الحسنات ترک گناه ، بهتر از درک ثواب است . 

 

منبع : تحف العقول  قال َامام هادی (ع):

هر کس از خدا بترسد٬هیبت او در دلها می نشیند٬ و هر که خدا را فرمان بَرَد٬ فرمانش می برند کسی که آفریدگار را اطاعت کند٬ از خشم آفریدگار باکی ندارد و هر کس آفریدگار را به خشم آورد٬ یقین کند که به خشم مخلوقان دچار می گردد .

ویژگیهای دهگانه عقل از امام رضاعلیه السلام

عقل شخص مسلمـان تمـام نیست, مگر ایـن که ده خصلت را دارا بـاشـد
۱ـ از او امید خیر باشد .2ـ از بدى او در امان باشند .3ـ خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد .4ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد .5ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دلتنگ نشـود .6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود .7ـ فقـر در راه خـدایـش از تـوانگـرى محبـوبتـر بـاشــد .8ـ خـوارى در راه خـدایـش از عزت بـا دشمنـش محبـوبتـر بـاشــد .9ـ گمنـامـى را از پـر نـامـى خـواهـانتـر بـاشـد .10ـ سپس فـرمـود: و چیست دهمى ؟ به او گفته شـد: چیست؟ فـرمـود :
احـدى را ننگـرد جز ایـن که بگـویـد او از مـن بهتـر و پـرهیز کـارتـــر است    

قالَ امام رضا (ع (

هر کس از آتش به خدا پناه برد، امّا خواهش های دنیوی را وانگذارد خویشتن را به باد ریشخند گرفته است     

قالَ الإمام  حسین ابن علی  بن ابیطالب (علیه السلام)      بحار الأنوار، ج 74، ص 205  

إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ

  نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید.   

  

-  شیخ صدوق نقل کرده که اسماعیل بن سهل گفته است، من در نامه‌ای به حضرت ابوجعفر دوم (امام جواد) علیه السلام نوشتم: «ذکری را به من بیاموزکه چون بگویم، در دنیا و آخرت با شما باشم»
حضرت در جواب من به خط خود، که آن را می‌شناختم نوشتند :

اَکْثِرْ مِنْ تِلاوَهِ اِنّا اَنْزَلْناهُ وَ رَطِّبْ شَفَتَیْکَ بِالاِسْتِغْفارِ.
سوره قدر را زیاد بخوان و لب‌های خود را به استغفار و طلب آمرزش تازه کن .

 

 

 

                                                                                                                           

 حضرت محمد بن زین العابدین علیه السلام فرمودند :         (اصول کافی  جلد 1 صفحه 71 )                                   

طبیعت بشر با شهوت و میل و حرص و ترس و خشم و لذت آمیخته شده است ، جز آنکه در بین مردم کسانی هستند که این پیوند و کشش طبیعی را با نیروی تقوی و حیاء و تنزه مهار کرده اند. موقعیکه نفس متجاوزت ، تو رابه گناه می خواند به آسمان با عظمت و کیهان حیرت زا نگاه کن و از خداوند بزرگی که جهان را آفریده و بر آن حکومت می کند بترس و از گناه خودداری کن ، اگر از خداوند توانا خوف نداری به زمین نظر افکن شاید از حکومت بشری و افکار عمومی شرم کنی و مرتکب معصیت نشوی ، اگر جرات و جسارتت به جایی رسیده که نه از حکومت الهی میترسی و نه از مردم زمین شرم داری خود را از صف انسانها خارج بدان و درعدد بهائم و حیوانات به حساب آور.     

حضرت   امام جواد  علیه السلام فرمودند :                                             

إظهارُ الشَّی‏ءِ قَبلَ أن یُستَحکَمَ مَفسَدَهٌ لَهُ.

آشکار کردن چیزى پیش از استوار شدن ، مایه تباهى آن است.

                                                                                                                                                

حضرت   امام رضا  علیه السلام فرمودند :                                          

لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:

سُنَّهٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّهٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّهٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّهُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ . وَ أَمَّا السُّنَّهُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراهُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّهُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ .
مؤمن، مؤمن واقعى نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پیامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستى و پریشان حالى است                              

 

حضرت   امام حسین  علیه السلام فرمودند :                            

أَلاِْسْتِدْراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ یُسْبِغَ عَلَیْهِ النِّعَمَ وَ یَسْلُبَهُ الشُّکْرَ .
غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فراوان دهد و توفیق شکرگزاری را از او بگیرد .

 

حضرت   رسول اکرم (ص)  فرمودند :                            

قالَ صلّى اللّه علیه و آله : ثَلاثَهٌ اءخافُهُنَّ عَلى اُمتَّى : اءلضَّلالَهُ بَعْدَ الْمَعْرِفَهِ، وَ مُضِلاّتُ الْفِتَنِ، وَ شَهْوَهُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ .

 سه چیز است که از آن ها براى امّت خود احساس خطر میکنم

1:گمراهى ، بعد از آن که هدایت و معرفت پیدا کرد باشند.
2 :گمراهى ها و لغزش هاى به وجود آمده از فتنه ها.

3 :مشتهیات شکم ، و آرزوهاى نفسانى و شهوت پرستى .

 

حضرت   رسول اکرم (ص)  فرمودند :                                  

کل امر ذى بال لم یذکر فیه اسم الله فهو ابتر. هر کار مهمى که بدون نام خدا شروع شود بیفرجام است.                                                                                                                                                                    

 

                                                                                                                 

حضرت   امام سجاد زین العابدین علیه السلام  فرمودند :                                  

 إنَّ الْمَعْرِفَهَ، وَکَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْکُهُ الْکَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَقِلَّهُ ریائِهِ، وَحِلْمُهُ، وَصَبْرُهُ، وَحُسْنُ خُلْقِهِ.

امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: همانا معرفت و کمال دین مسلمان در گرو رهاکردن سخنان و حرف هائى است که به حال او و دیگران سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن; و در برابر مشکلات زندگى بردبار و شکیبا بودن; و نیز داراى اخلاق پسندیده و نیک سیرت بودن است.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و علی عترته فرمودند:        منبع : (خورشید مغرب، علامه حکیمی/281

  موضوع: پادش ویژه در روزگار ما  

پس از شما مردمی خواهند آمد، که به یک تن از آنان، اجر پنجاه تن از شما را خواهند داد. اصحاب گفتند: ای پیامبر! ما در جنگ‌های بدر، و احد، و حنین با تو  بوده‌ایم، و درباره ما آیاتی از قرآن نازل شده است، این چگونه خواهد بود؟
پیامبر فرمود: شما اگر در شرایط آنان قرار بگیرید، تحمل و شکیبایی آنان را نخواهید داشت .

                         

 

آدرس کوتاه شده: