علت پیشرفت اسلام از نظر غرب و پاسخ به آن
شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۰۵ ۳۹
طبقه بندی:
  • آخرین اخبار
  • کاربران
چچ
علت پیشرفت اسلام از نظر غرب و پاسخ به آن

علت پیشرفت اسلام از نظر غرب و پاسخ به آن

تهمتی که غرب به اسلام وارد می کند این است که اسلام، دین
شمشیر است ؛آنان معتقدند که اسلام را دو چیز پیش برد یکی شمشیر حضرت علی
(علیه السلام) و دیگری ثروت حضرت خدیجه (سلام ا... علیها) که این درست
نیس

تهمتی که غرب به اسلام وارد می کند این است که اسلام، دین شمشیر است ؛آنان معتقدند که اسلام را دو چیز پیش برد یکی شمشیر حضرت علی (علیه السلام) و دیگری ثروت حضرت خدیجه (سلام ا... علیها) که این درست نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نوروزی امام جمعه شهرستان اسلامشهر در جلسه تفسیری که روز گذشته چهارشنبه 28 آبان ماه در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد قسمت پایانی آیه 255  و آیه 256 سوره مبارک بقره را تفسیر کرد.

اهم موارد مطرح شده در این جلسه تفسیر به شرح زیر است:

«وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ »

کرسی خداوند همه آسمان ها و زمین را در برگرفته است، وسعت کرسی خدا به حدی است که زمین ، آسمان ها، کهکشان ها در کرسی الهی است. «کرسی»  در این عبارت به معنای تخت و یا صندلی پایه کوتاه است. واژه «کرسی»  در مجموع دو مرتبه در قرآن کریم به کار رفته است یکی در این آیه  و دیگری آیه 34 سوره «ص» که در آن به تخت حضرت سلیمان (علیه السلام) اشاره دارد (وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمَانَ وَأَلْقَیْنَا عَلَى کُرْسِیِّهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ).

از نظر مفسران کلمه «کرسی» دارای چند معنی است؛ اول اینکه این عبارت کنایه از قلمروی حکومت پروردگار است مانند پادشاهان و سلاطینی که تخت آنان نشانه قلمروی حکومت آن هاست. به این دلیل از واژه «کرسی»  استفاده شده است که قدرتمندان و سلاطین بر تخت می نشینند؛ دوم اینکه معلمان وقتی شاگردانشان زیاد باشد بروی «کرسی»  می نشینند و  درس می دهند بر این اساس به قلمروی علم معلم هم «کرسی»  می گویند پس معنای دیگر «کرسی»  قلمروی علم پروردگار است .

در این آیه باید معانی کلمه «کرسی»  را  به صورت کنایی در نظر گرفت  و نمی توان آن را تخت پایه کوتاه  معنی کرد چرا که خداوند جسم نیست که در تختی بنشیند.

« وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما  وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ»

نگهداری اشیاء سنگین برای بشر که قدرتش محدود است ممکن نیست در حالی که خداوند قدرتش محدود نیست.  ضمیر «هما» در کلمه «ِحِفْظُهُما» در اینجا تثنیه است و به دو چیز بر می گردد: آسمان ها و زمین ؛«علی» و «عظیم» دو اسم از اسماء حسنی پروردگار هستند، این دو اسم دلیلی برای وجود قدرت نامحدود برای حفظ و نگهداری آسمان ها و زمین ( وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما) است.

لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (256 سوره بقره)

«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»

هیچ اجباری در دین وجود ندارد،«اکراه» در اینجا به معنای «اجبار» است.دلیل نبود اجبار در پذیرش دین این است که دین اسلام دلیل، برهان و منطق دارد و دینی که با دلیل برای مردم بیان شود نیازی به اجبار ندارد. در این دین هم راه هدایت و هم راه ضلالت بیان شده است؛ هر کس با مطالعه و فکر اگر مایل بود اسلام را می پذیرد. یکی دیگر از دلایل اجباری نبودن دین اسلام این است که پذیرش دین حق مرتبط با جسم  و بدن انسان نیست  و مرتبط با دل و قلب است؛ دل هیچگاه با اجبار تسلیم نمی شود.

در اینجا سوالی مطرح می شود و آن این است که چرا با وجود اجباری نبودن دین ، شاهد جنگ هایی در زمان پیامبر (صلوات ا... علیه) بودیم؟ سه پاسخ برای این سوال وجود دارد یکی اینکه برخی از این جنگ ها برای از بین بردن بت پرستی بود چرا که بت پرستی دین نیست و نوعی انحراف است؛ دوم اینکه مشرکین در زمان پیامبر اکرم (صلوات ا... علیه) قصد از بین بردن آن حضرت را داشتند ؛ در این شرایط پیامبر اکرم (صلوات ا... علیه) از خود دفاع می کردند.باید توجه داشت بیشترین جنگ های رسول گرامی اسلام (صلوات ا... علیه) جنبه ی دفاعی داشت مانند جنگ های بدر، حنین، احد یا تبوک.

دینی که حق باشد می تواند خودش را تبلیغ کند، دلیل سوم شروع برخی از جنگ ها، دفاع از مبلغانی بود در راه تبلیغ دین و به دست مشرکین شهید می شدند در این شرایط برای حفظ  جان مبلغان جنگ هایی رخ می داد.

تهمتی که غرب به اسلام وارد می کند این است که اسلام، دین شمشیر است  ؛آنان معتقدند که اسلام را دو چیز پیش برد یکی شمشیر حضرت علی (علیه السلام) و دیگری ثروت حضرت خدیجه (سلام ا... علیها) که این درست نیست، در مقابل راز پیشرفت اسلام، منطق و حقانیت آن و اخلاق پیامبر اکرم (صلوات ا... علیه) بود.

«فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی‏»

به انسان ظالم و ستمگر، بت ها و شیطان طاغوت می گویند به طور کلی هر شیء طغیانگری که از حد خودش تجاوز کند طاغوت است.در این عبارت ایمان به خدا و رسول او به دستاویز محکمی تشبیه شده است (بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی‏) از این دستاویز محکم یا رشته محکم دین خدا در سوره آل عمران به عنوان  حبل ا... یاد شده است.(آیه 103 سوره مبارک آل عمران)

قابل ذکر است جلسات تفسیر امام جمعه شهرستان اسلامشهر هر هفته چهارشنبه ها ساعت 11 در محل دارالتلاوه دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار می شود.

آدرس کوتاه شده: