طراحی فضای سبز- قسمت اول
سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۱ ۱۳:۰۵ ۲۳
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
طراحی فضای سبز- قسمت اول

طراحی فضای سبز- قسمت اول

طراحی فضای سبز
پیشگفتار

همانطور که فضاهای بسته از لحاظ کاربری به بخش های مختلف تقسیم می شوند ‌، فضاهای باز نیزعملکردهای مختلفی دارند . به عنوان مثال بخش نشیمن فضاهای باز ، معمولا

طراحی فضای سبز
پیشگفتار

همانطور که فضاهای بسته از لحاظ کاربری به بخش های مختلف تقسیم می شوند ‌، فضاهای باز نیزعملکردهای مختلفی دارند . به عنوان مثال بخش نشیمن فضاهای باز ، معمولاً در پشت و یا قسمت کناری حیاط منزل قرار دارد این قسمت از فضای باز ، بخشی است که خانواده در آن استراحت و تمدد اعصاب کرده و برای تفرج خود و میهمانان استفاده می شود . این قسمت نسبت به بخش عمومی به دلیل موقعیت مکانی و منظور استفاده توسط افراد کمتری دیده می شود . البته طراحی در هر دو بخش خصوصی و عمومی از اهمیت خاصی بر خوردار می باشد . در بررسی دیگر کلیه بخشهای فضای بیرونی در صورتی که مستقیماً متصل به اتاق های داخلی باشد موفقیت آمیز خواهد بود و رابطه اصولی این فضای باز و بسته از طریق پنجره یک ضرورت است . ارتباط فیزیکی از طریق درب نیز بسیار مطلوب می باشد . اینکه مستقیماً بتوان از اتاق نشیمن به بخش خصوصی ( خانوادگی ) فضای بیرونی رفت بسیار لذت بخش است اما اگر مجبور باشیم از پارکینگ یا آشپرخانه برای دسترسی به فضای سبز خانوادگی عبور کنیم چندان دلپذیر نیست .
پس از طراحی بخش های مختلف فضای بیرونی قدم بعدی طراحی و توسعه این بخش ها به فضاهای قابل استفاده زندگی است . برای این منظور کلیه فضاهای بیرونی را به یک اتاق بیرونی تشبیه می کنیم ترکیب اتاق داخلی چه ساده و چه آراسته باشد همگی شامل دیوار ، سقف و کف است . سطح فضای بیرونی نیز همچون سطح یا کف اتاق داخلی است مصالح کف فضای بیرونی میتواند از مصالح طبیعی باشد ، مثل : چمن ، گیاهان پوششی ، شن ، ماسه ، آب و یا می توان از مواد غیر طبیعی ، مثل : آجر ، سیمان ، موزایک و غیره استفاده کرد .
سقف فضای بیرونی محدوده ارتفاعی اتاق بیرونی است که می تواند در یک منظره حفاظ باشد مثل سایبان یا پوشش آلمینیومی یا فقط برای ایجاد سایه باشد مثل درخت در مناطق معتدل درختان خزان دار از مصالح ایده آل سقف برای فضای بیرونی است . زیرا در تابستان سایه ایجاد می کند و در زمستان که برگهای خود را از دست می دهند نور آفتاب را عبور داده و به خانه گرمی می بخشد .


سایت :
کلمه سایت به زمینی گفته می شود که دارای استعداد انجام یک پروژه باشد .

ارزیابی یک سایت به یکایک و یا تمامی عوامل زیر بستگی دارد :
١ -مشخصات دو یا چند زمین مورد نظر
٢ -تجزیه و تحلیل موضوعات قابل بحث دو قطعه از زمین
٣ -مقایسه موارد استفاده از یک سایت
٤ -انتخاب سایت و تجزیه وتحلیل نهایی آن

مشخصات یک سایت :
هیچگاه دو سایت با هم کاملاً یکسان نیستند هر چند بعضی از آنها ممکن است در ظاهر با هم شباهت داشته باشند ولی هر کدام ترکیبی از کیفیت ها و مشخصاتی هستند که آنرا از دیگری متفاوت و مجزا می کند . بنابراین یک طراح منظره ساز در قدم اول باید دارای یک روش منظم و سازمان یافته باشد ، که دسترسی به صدها مشخصات مربوط به سایت را برای او آسان سازد ، جدا کردن و تقسیم بندی عوامل به گروه های مختلف یکی از روشهای منطقی برای شروع است . بعضی از مشخصات هر سایت موضوعات طبیعی است در هر حالی که بعضی دیگرساخته دست انسان است .

برخی دیگر فرهنگی و همچنین بسیاری از آنها ویژگی های فیزیکی می باشد . اهمیت بعضی به دلیل اصولی بودن آنهاست و بدون شک برخی از موضوعات از نظر اهمیت عوامل مثبت و برخی مطلقاً منفی است . تجزیه و تحلیل به وسیله چک لیست که یک وسیله قابل انعطاف برای طراحان است انجام می شود .





خواندن خطوط تراز :
پستی و بلندی زمین را تراز آن می گویند ، ضبط و نگارش خطوط تراز زمین را topography یا نقشه هندسی آن می گویند . درک صحیح از خصوصیات خطوط تراز پایه واساس فرآیند شیب بندی میباشد . از نظر تعریف فنی خط تراز خطی فرضی است که تمام نقاط هم ارتفاع بالا و پایین یک مبنا و یا یک سطح مشخص را به هم وصل می کند . در واقع خط تراز شاخصی ترسیمی از نقاط هم ارتفاع در یک پلان یا نقشه است . ردیف های صندلی یک استادیوم ورزشی و یا آمفی تئاتر وسیله مناسب جهت نشان دادن خطوط تراز می باشد .

Topography( توپوگرافی ) :
قسمت جامد سطح کره ای زمین است که به صورت سه بعدی آن را (توپوگرافی) یا فرم زمین می گویند .
نکته مهم در مورد طراحان این است که آنها باید قادر باشند از پلان ها و نقشه های خطوط تراز که به آنها نقشه های (تو پوگرافی) گفته می شود اشکال زمین را تجزیه کنند . به عنوان مثال پلان خطوط تراز بصورت یک مربع های هم مرکز است که با تغییر مربع ها به دایره ها ، شکل از هرم به مخروط تغییر پیدا می کند .

تعریف فاصله تراز :
اختلاف ارتفاع بین دو خط تراز مجاور را فاصله تراز می گویند . برای تفسیر مناسب یک نقشه topography مقایسه جهت شیب و فاصله تراز را باید دانست .

شیب :
مقدار مایل بودن یک سطح را شیب می گویند .

شیب بندی :
شیب بندی واژه کلی است که برای اصلاحات در فرم موجود در زمین بکار می رود . این کار به منظور زهکشی ( یعنی دفع آب های سطحی ) از اطراف بناها و سایت دارای عملکرد یا ایجاد جلوه های اصولی خاص و به دلایل متعدد دیگر انجام می گیرد .

انواع شیب :
الف ) شیب یکنواخت :

در یک شیب یکنواخت فاصله خطوط تراز در تمام شیب یکسان است . بنابراین تغییر در ارتفاع با میزان ثابت صورت
می گیرد . شیب یکنواخت در سازه های بشری نسبت به محیط های طبیعی بیشتر دیده می شود .

ب ) شیب محدب :
در این شیب فاصله خطوط تراز به سمت ارتفاع کمتر افزایش می یابد ، یعنی تندی شیب در ارتفاع بلندتر کمتر و در ارتفاع پست تر بیشتر است .

ج ) شیب مقعر :
عکس شیب محدب است . یعنی فاصله خطوط تراز در ارتفاعات بالاتر کاهش می یابد . و به ترتیب در ارتفاعات پایین تر تندی شیب کمتر است . ( ارتفاع بالا فاصله خطوط تراز کاهش )

نمایش شیب به صورت نسبت و درصد :
گاهی اوقات شیب را به صورت نسبت مانند یک به چهار بیان می کند . در اینجا مفهوم اینست که برای هر ١ متر فاصله افقی ٤ متر تغییر عمودی به سمت بالا وپایین داریم . طبق قرار داد عدد دوم همیشه اختلاف ارتفاع عمودی است . روش درصدی شیب را به صورت درصد نشان میدهد ، که طبق فرمول زیر بدست می آید .
١٠٠ * اختلاف ارتفاع عمودی
فاصله افقی
در این مبحث توجه به موارد زیر ضرورری است :
خطوط تراز موجود با خط چین نمایش داده می شود - - - - - - - - -
خطوط تراز پیشنهادی با خط پیوسته ممتد نمایش داده می شود -----------

نام خط تراز در قسمت مرتفع تر یا پیوسته نوشته می شود ، خطوط تراز خطوطی بسته هستند هر چند ممکن است نقشه سایت به اندازه کافی بزرگ نباشد که کلیه خطوط تراز را بسته نشان دهد . آب های جاری به طرف پایین و کم ارتفاع منطبق بر خطوطی که با خطوط تراز زاویه ٩٠ درجه می سازد روان می شود . پس از آنکه خطوط تراز زمین مشخص شد از آن نقشه تهیه کرده و می توان شیب زمین را اندازه گیری کرد .
سهولت یا سختی انجام یک پروژه بستگی به شیب دار بودن یا مسطح بودن ، سنگی یا شنی بودن ، جنگی یا باز بودن زمین دارد. مطالعات نقشه برداری به این سوالات پاسخ می دهد :

١ -آب جاری در سطح زمین به کدام جهت روان است؟
٢ -آیا آب در هیچ نقطه ای از سطح زمین جمع می شود؟
٣ -چه نوع فعالیت انسانی در این زمین می تواند صورت گیرد؟
اغلب فعالیت های انسانی نیاز به زمین مسطح یا تقریباً مسطح دارد . زمینی که شیب آن %٥ یا کمتر باشد را مسطح گویند که این زمین آسان ترین زمین برای اجرای پروژه است اما جمع کردن آب جاری شده در این زمین مشکل است در زمین های چمن و فضاهای سبز برای خروج آب از زمین حداقل شیب %١ می باشد ، فعالیت های انسانی بر روی زمین های با شیب ١٠ تا ١٥ درصد نیز صورت می گیرد ولی شیب زمین قابل لمس است . بطور کلی زمینی که شیب آن بیش از %١٠ است به تسطیح نیاز دارد .

زهکش :
تفکیک شیب بندی از کنترل روان آب طغیانی امری است دشوار چرا که هر یک مستقیماً بر دیگری تاثیر می گذارد یک قاعده مناسب برای کاهش اثرات و مسائل بالقوه هماهنگ نبودن طراح زهکشی ساخته شده با شرایط طبیعی است . استفاده فزاینده از سطوح نفوذ ناپذیر نظیر سنگ فرش ها ، کانالیزه کردن آب راه ها ، دست بردن در مسیر ها ( جایی که در آن آب می رود ) به ویژه در نواحی شهری و حومه خطر سیل را افزایش می دهد . اثرات بعدی این کار پایین آمدن سطح آب است که مستقیماً بر روی زندگی گیاهان و جانوران و انسان ها اثر دارد
ادامه دارد...

آدرس کوتاه شده: