تشکر مدیرعامل سازمان پارکها از پرسنل روابط عمومی و سازمانهایی که ترویج فضای سبز فعالیت دارند
دوشنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۱ ۱۳:۰۵ ۲۱
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
تشکر مدیرعامل سازمان پارکها از پرسنل روابط عمومی و سازمانهایی که ترویج فضای سبز فعالیت دارند

تشکر مدیرعامل سازمان پارکها از پرسنل روابط عمومی و سازمانهایی که ترویج فضای سبز فعالیت دارند

درخصوص فعالیتهای سازمان پارکها و فضای سبز توضیحاتی بفرمائید ؟
تمامی اموری که در احداث فضای سبز در سطح شهر که کارایی فضای سبز دارند به سازمان پارکها و فضای سبز محول شده است که در سطوح فضای

درخصوص فعالیتهای سازمان پارکها و فضای سبز توضیحاتی بفرمائید ؟

تمامی اموری که در احداث فضای سبز در سطح شهر که کارایی فضای سبز دارند به سازمان پارکها و فضای سبز محول شده است که در سطوح فضای سبز از قبیل نصب وسایل رفاهی ورزشی شهروندان و بازی کودکان در پارکها ، ایجاد و تملک عرصه های سبز در سطح شهر و حفظ فضای سبز شهری است . اولویت بعدی حفظ درختان معابر و جلوگیری از قطع آنها و شناسنامه دار کردن اشجار و باغات در حریم شهر است .تولید و تکثیر گونه هایی که با اقلیم شهر اسلامشهر سازگار است و به خودکفایی رسیدن سازمان از نظر تولیدات گیاهی و حتی المقدور بحث مالی و سیستم درآمدزایی است .

درصد وابستگی مالی سازمان به شهرداری از 92% سال 86 در حال حاضر به 28 % کاهش پیدا کرده است .

حدوداً 400 هکتار سطوح فضای سبز در شهرستان است و فضای سبز اسلامشهر در سطح استان تهران نمره اول را دارد .

در سالهای 88 ، 89 و 90 در سطح استان فضای سبز اسلامشهر رتبه اول را کسب کرد که ملاک های ارزیابی این رتبه در واقع فرهنگسازی ، افزایش سرانه فضای سبز ، درآمدسازی سازمان و سیستم اتوماسیون اداری بوده است . در نمایشگاه دستاوردهای هفت ساله دولت که در مصلی تهران برگزار شد در بین شهرهای کشور درخصوص درآمدسازی و خودکفایی این سازمان به عنوان پایلوت معرفی شد که چند سازمان از شهرهای مختلف از قبیل مشهد ، اهواز و اصفهان از سازمان پارکها و فضای سبز اسلامشهر بازدید و مشاوره گرفتند .

از دیگر فعالیتها می توان به تفاهمی که با یکی از بخش های خصوصی شده است اشاره نموده که در واقع هدف ترویج کاشت گیاهان دارویی در سطح شهر بوده است . شایان ذکر است که در حال حاضر گیاهانی از قبیل : رزماری و لاوان در سطح شهر کشت می شود که انشاء الله قرار است یکی از پارکهای سطح شهر به عنوان پارک گیاهان دارویی معرفی و در آن از این نوع گیاهان کشت شود .

ارتقاء آموزش سیستم اداری سازمان و برگزاری کلاسهای توجیهی برای نیروها و افزایش سطح کارایی نیروها در سازمان از دیگر فعالیتها می باشد .

 سازمان پارکها چه اقدامات رفاهی ورزشی را برای شهروندان در پارکهای شهر انجام داده است ؟

نصب مبلمان شهری از قبیل سطل زباله ، صندلی و آلاچیق و محیط مفرح و گلهای فصلی و چندساله و احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی در پارکها با سازمان می باشد .

تعداد پارکهای شهر 68 عدد که ساماندهی و نگهداری و حفظ این پارکها با سازمان و 8 پارک دیگر در دست احداث می باشد که در دهه مبارکه فجر افتتاح خواهد شد .

در پارکهای شهر وسایل بازی قدیمی نصب بوده است که از سال 89 ، چهار پارک به صورت کف پوش فوم است و وسایل پلی اتیلنی جدید نصب شده است و در سال 91 هم شش پارک دیگر قرار است با مساعدت شهرداری جدید شود .

در برنامه است که در سال 92 هم تعداد دیگری از پارکها به وسایل فنی جدید مجهز شوند  که رفاه شهروندان تأمین شود .

کل وسایل ورزشی بدنسازی در پارکهای شهر 730 قطعه و 388 دستگاه هم برای بازی کودکان نصب شده است .

 سازمان پارکها در زیباسازی شهر چه نقشی دارند ؟

گلهای فصل در سطح شهر کار می شود و درخصوص زیباسازی فضای سبز شهر بیشتر سعی بر این است که از گلهای فصلی استفاده شود ولی متأسفانه بدلیل هزینه گلهای فصلی و نگهداری تاکنون موفق به کاشت این گلها در کل سطح شهر نشده ایم تاکنون بالای 2000 متر مربع در سطح شهر از گلهای فصلی کار شده است و 2 هکتار دیگر در سطح شهر امکان استفاده از گلهای فصل را داریم که امید است با مساعدت شهردار محترم این فضای باقیمانده هم از گلهای فصل استفاده شود تا انشاءالله شهر از یکنواختی خارج شود .

اکثر تولیدات گلهای شهر با سازمان پارکها و فضای سبز است که در سال 90 بالغ بر 750 هزار اصله و بوته از تولیدات سازمان در سطح شهر استفاده شده است .

گلخانه سازمان شامل گلخانه مکانیزه و نیمه مکانیزه است که در سطح استان گلخانه نمونه است و بالغ بر بیست و دو هزار متر مربع است و شامل 4 سالن سرپوشیده می باشد که از 3 سالن نیمه مکانیزه و یک سالن کاملاً مکانیزه برای تولید گلهای آپارتمانی است .

اگر قرار بود که گلهای استفاده شده در فضای سبز شهر را خریداری نماییم باید 750 میلیون تومان هزینه می کردیم که با داشتن این گلخانه در صرف این مبلغ صرفه جویی شده است.

 درخصوص طرح هایی که در سازمان پارکها اجرایی شده است توضیحاتی بفرمائید ؟

_ با توجه به اینکه طرح جامع آبیاری تحت فشار توسط مشاور طرح شهرستان تصویب شده است احداث و ایجاد سیستم عامل آبیاری تحت فشار برای سازمان پارکها و فضای سبز یکی از صرفه جویی های پایدار و اساسی است که از طریق سازمان با حداقل هزینه انجام شده است .

برای استفاده سیستم آبیاری تحت فشار 1698740 متر مربع در سطح شهر لوله کشی انجام شده است که از این مقدار 237900 متر مربع توسط سیستم جدید هانتر و 1461731 متر مربع با سیستم لوله کشی معمولی آبیاری می شود .

 _ در مدارس هرس درختان ، نگهداری و سم پاشی انجام می شود که برای آنها شناسنامه فضای سبز تهیه شده است .

شناسنامه سبز در واقع دفترچه ای است که صفحات آن شامل مشخصات فنی ملک
( پلاک اصلی _ فرعی _ تأسیسات برق و متفرقه _ انشعاب شهری و ژنراتور ) ، مشخصات واحد آموزش، کروکی ، آمار اشجار مدرسه ، تعداد درختان موجود در ملک ، تعداد درختچه ها و گیاهان زینتی موجود به تفکیک می باشد که این شناسنامه توسط رئیس سازمان پارکها و فضای سبز _ مدیر مدرسه و مسئول شناسنامه سبز که در دبیرخانه کمیسیون قطع اشجار مستقر است به امضاء رسیده و در دو نسخه تهیه که یک نسخه در نزد مدیر مدرسه و نسخه دیگر در سازمان پارکها آرشیو می شود .

_ طرح شناسنامه دار کردن کارخانه ها با عنوان شناسنامه صنعت سبز که 25 درصد محیط کارخانه صنعتی به فضای سبز اختصاص داده می شود و این طرح نیز جزء فعالیتهای سازمان پارکها و فضای سبز می باشد که حدوداً 120 دفترچه صنعت سبز هم صادر شده است .

_ شناسنامه باغات در حریم منطقه اسلامشهر به عنوان شناسنامه باغ که حدوداً 100 شناسنامه صادر شده است که به نفع مالک و باغدار است و در واقع با داشتن شناسنامه باغ خود
می توانند از سازمان در زمینه های سم ، آفت زدایی ، نگهداری ، جابجایی و هرس نهال ها مشاوره بگیرند .

_ از دیگر طرح های سازمان می توان به صدور 300 کارت دانش آموزی با عنوان همیار فضای سبز اشاره نمود که این دانش آموزان هر ساله در 15 اسفند ماه توسط مربیان پرورشی و با تأیید مدیر مدرسه به سازمان معرفی و برای آنها کارت صادر می شود و توسط سازمان از این دانش آموزان تقدیر می شود .

_ یک طرح مشارکتی توسط سازمان پارکها با اداره راه شهرستان انجام شده است که تمام حریم اتوبان ساوه و اتوبان احمدآباد با اجرایی شدن این طرح نهال کاری می شود که در این طرح نخاله برداری ، آماده سازی بستر خاک و ریگلاژ نمودن با اداره راه و کاشت و نگهداری نهال ها با سازمان پارکها و فضای سبز می باشد .

آدرس کوتاه شده: