بین شهرداری و شهروندان باید زبان مفاهمه مشترک بر مدار قانون ایجاد شود تا شهرداری با همه وجود ، حقوق شهروندان را باور کند و در مقابل شهروندان نیز بدانند اختیارات و الزامات قانونی شهرداری چیست ؟
دوشنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۱ ۱۳:۰۵ ۲۶
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
بین شهرداری و شهروندان باید زبان مفاهمه مشترک بر مدار قانون ایجاد شود تا شهرداری با همه وجود ، حقوق شهروندان را باور کند و در مقابل شهروندان نیز بدانند اختیارات و الزامات قانونی شهرداری چیست ؟

بین شهرداری و شهروندان باید زبان مفاهمه مشترک بر مدار قانون ایجاد شود تا شهرداری با همه وجود ، حقوق شهروندان را باور کند و در مقابل شهروندان نیز بدانند اختیارات و الزامات قانونی شهرداری چیست ؟

* دیدگاه شما و مجموعه شهرداری نسبت به تأمین حقوق شهروندی چیست ؟
شهرداری بزرگترین نهاد دخیل در مدیریت شهری است و با توجه به اینکه ارتباط مردم با شهرداری بیش از هر نهاد دیگری است لذا این امر لازمه

* دیدگاه شما و مجموعه شهرداری نسبت به تأمین حقوق شهروندی چیست ؟

شهرداری بزرگترین نهاد دخیل در مدیریت شهری است و با توجه به اینکه ارتباط مردم با شهرداری بیش از هر نهاد دیگری است لذا این امر لازمه ی توجه و خدمت رسانی دقیق را ایجاب می کند . در واقع فلسفه وجودی شهرداری در جهت تحقق حقوق شهروندی ، جز خدمت به مردم نیست . بعضی از نهادها ممکن است خدمات غیرمستقیم به مردم ارائه دهند ولی شهرداری خدمات مستقیم ارائه می دهد از جمله : جمع آوری زباله ها ، نظافت معابر ، ایجاد و حفظ و نگهداری پارک ها و ... حتی زمان فوت و دفن و کفن اموات .... که اگر انجام نشود نظم زندگی خصوصی و اجتماعی مردم با مشکل مواجه شده  و مشکلات جدی بهداشتی و زیست محیطی بوجود خواهد آمد ، همین امر باعث می شود کسانی که در شهرداری فعالیت می کنند در چارچوب قوانین و مقررات ، همه روزه آماده خدمت باشند تا حقوق شهروندی تأمین شود .

بعضاً ممکن است بعضی از محلات بهره مندی بیشتری از خدمات داشته باشند ، لذا شهرداری باید مراقبت کند حقوق شهروندان به درستی استیفاء شده و  فارغ از هر گونه نگاه خاص ، خدمات مناسب  به نحو احسن ارائه گردد بنابراین هر محله ای که بیشتر و بهتر با شهرداری همیاری و همکاری داشته باشد قطعاً شهرداری خدمات بهتر و مطلوب تری می تواند ارائه دهد .

*دراین خصوص بیشتر توضیح بدهید ؟

بطور مثال : اگر برای تعویض جداول کوچه ها و آسفالت معابر ، مردم همکاری لازم را نداشته باشند ، مدت اجرای یک پروژه به جای یک هفته ،  یک ماه به طول می انجامد . نکته دیگر اینکه در تأمین حقوق شهروندی ، مردم باید با قوانین و مقررات شهرداری آشنا شوند تا انتظارات منطقی و قانونی  داشته باشند به عنوان نمونه بحثی که اخیراً درخصوص آسفالت شهرک الهیه مطرح است ، یک پیمانکار آمده زیرسازی خیابان را انجام دهد که با دو مشکل بزرگ مواجه شد ، یکی جابجایی تیرهای برق و دیگری کابل های مخابراتی که انجام آن از حیطه اختیارات شهرداری خارج بود و حدوداً یک ماه درگیر حل این موضوع بودیم ، در حالی که مردم فکر می کنند کوتاهی از طرف شهرداری است و حقوق شهروندی لحاظ نشده است درصورتی که ربطی به شهرداری ندارد . بالاخره این معضل توسط ادارات مرتبط رفع شد حالا مردم منتظر آسفالت هستند ولی  شرایط تأمین دمای مناسب برای آسفالت وجود ندارد چون  دمای هوا زیر 10 درجه است  و کارخانه آسفالت در این دما فعالیت نمی کند ولی از آنجا که  مردم از این موارد و قواعد اطلاع ندارند احساس می کنند که شهرداری کوتاهی می کند .

برای همین باز هم تأکید می کنم  بین شهرداری و شهروندان باید یک زبان مفاهمه مشترک بر مدار قانون ایجاد شود تا شهرداری بداند و درک کند که حقوق شهروندان چیست و در مقابل شهروندان نیز بدانند اختیارات و الزمات قانونی شهرداری چیست ؟ بدون تردید خدمت بی منت ، فلسفه وجودی شهرداری است ولی قوانین و مقررات پیچیده ،  محدودیت هایی را در مسیر خدمت رسانی ایجاد می کند که تبیین این چالشها ، مستلزم تعامل دو سویه شهرداری و شهروندان می باشد .

*یعنی اگر تعامل دوسویه نباشد حقوق شهروندی تأمین نمی شود ؟

خیر _ این تعامل ، تأمین حقوق شهروندی را تسریع و تسهیل می کند ، چرا که اگر مردم هم حقوقشان را ندانند شهرداری طبق قانون موظف به خدمات رسانی است ولی اگر مردم به حقوق خود و شهرداری آگاه شوند ، توقعات آنها در چارچوب قانون بوده  و سرعت خدمات رسانی ،  بیشتر و بهتر خواهد شد که متأسفانه در اسلامشهر این حوزه کمرنگ است .

 

*اگر کوتاهی در این خصوص از طرف شهرداری باشد شهروندان چه وظیفه ای دارند ؟

اگر شهروندان عزیز  کوتاهی در این خصوص ببینند می توانند از طریق دستگاه ها و واحدهای نظارتی موضوع را پیگیری کرده و اگر حقی از آنها ضایع شده آن  را مطالبه کنند . البته  در شهرداری هم افراد سالم کم نیستند که خدمات مطلوب ارائه می دهند ولی اگر در جایی افرادی باشند که بخواهند چهره مدیریت شهری را مخدوش کنند با توجه به آگاه بودن مردم از قوانین و مقررات ، فرصت کم کاری و یا ضربه زدن کمتری خواهند داشت و  از طرفی کارمندان مسئله دار هم نمی توانند جلوی استیفاء حقوق شهروندان را بگیرند .

*در راستای آشنایی مردم با مجموعه قوانین و مقررات شهرداری و تکالیف شهروندان چه اقداماتی صورت گرفته است ؟

یکی از موارد آموزش شهروندان از طریق سایت شهرداری صورت می گیرد ولی با توجه به محدودیت جامعه ی هدف ، به معاونت فرهنگی و اجتماعی ، سازمان فرهنگی و ورزشی و روابط عمومی تکلیف کرده ام که  آموزش های لازم از طریق بیلبورد و بنر در سطح شهر و مناطق انجام شود ضمن اینکه از طریق آموزش و پرورش نیز در جهت آموزش دانش آموزان رایزنی هایی را انجام داده ایم و در نهایت برای پرسنل خودمان نیز کارگاه های مختلف آموزشی را برگزار کرده ایم و به دنبال آموزش مستمر پرسنل و شهروندان نیز هستیم .

البته باید بپذیریم در مدت محدودی که بنده مسئولیت شهرداری را بر عهده گرفته ام  نمی شود همه چیز را توأماً اصلاح کرد چرا که  آموزش و نهادینه کردن فرهنگ ،  زمان بر است و  تغییر ذائقه ی مردم و شیوه ی سنتی مرسوم در شهرداری به راحتی ممکن نیست لیکن جهت گیری ما در راستای نیل به این مهم است ، بعبارتی شکستن سنتها و باورها از شکستن بت سخت تر است ضمن اینکه شکستن بت کار انبیاء است !

*اجرای اتوماسیون اداری در چه مرحله ای است ؟

در این خصوص کارهای خوبی انجام شده لیکن برای اجرای اتوماسیون اداری باید یک سری زیرساخت ها ایجاد شود ضمن اینکه تعدادی از پرونده های ما هم الکترونیکی نیست و اجرای این موضوع نیاز به بودجه داشت که لایحه ای در همین ارتباط به شورای محترم تقدیم کرده ایم که  تصویب شده و اقدامات لازم را در جهت ایجاد زیرساخت های مناسب برای تکمیل اتوماسیون اداری  و ساماندهی فعالیت های شهرسازی ، آغاز شده است . البته لازم بذکر است  شهرداری تهران که خیلی از ما جلوتر هست هنوز در این مسیر مشکلاتی دارد که امیدوارم با مطالعه تجارب آنها بتوانیم در آینده ای نه چندان دور به این مهم دست یابیم .

*چرا در جهت اجرای اتوماسیون اداری مشکل وجود دارد ؟

به خاطر اینکه اگر دقیق و علمی عمل نکنیم ممکن است رانت های اطلاعاتی بوجود آید ضمن اینکه هنوز مردم اعتماد به سیستم های رایانه ای ندارند و نیاز به فرهنگ سازی دارد ولی به رغم همه ی این موارد ، ما کار خودمان را به صورت هدفمند در این حوزه شروع کرده ایم .

*آقای شهردار فلسفه ی وجودی 137 چیست ؟

نقش پل ارتباطی 137 در شهرداری ، همانند 110 در حوزه نیروی انتظامی است  و هدف آن جمع آوری اطلاعات دقیق و به موقع درمورد معضلات شهری و ارجاع آن به مبادی تصمیم گیر  جهت  اصلاح دقیق و به موقع در شهرداری است این سیستم قبلاً هم بوده و در حال حاضر ما آن را  عملیاتی تر کرده ایم و یک واحد خدماتی نیز در این حوزه تشکیل شده تا بتوانیم بعضی از خواسته های فوری را انجام دهیم و خواهش من از مردم این است که شهرداری را به عنوان بازوی اجرائی  در کنار خودشان بدانند و همکاری لازم را از طریق 137 داشته باشند .

*آقای شهردار لطفاً توضیحاتی پیرامون پلیس ساختمانی و آمار این حوزه شهرداری بفرمائید ؟

بنده به جای واژه " پلیس ساختمان " از عبارت " مدیریت کنترل و نظارت " استفاده کرده و این مدیریت را تقویت کرده ام ،  به یقین غالب مردم اسلامشهر با قوانین همراهی می کنند ولی عده ای هستند که بیش از حقشان مطالبه می کنند که در همه ی جوامع نیز وجود دارد ، روش شهرداری در دوره خدمتی اینجانب ،  برخورد با متخلفین توأم با احترام ، اقتدار و عدالت است .  آن جاهایی که
می توانیم مشکل را حل کنیم ، از طریق کمیسیون ماده پنج و در قالب طرح تفضیلی پیگیری می کنیم تا مطالبات واقعی مردم که مدنظر نبوده محقق شود تا به شکل قانونی حل شود ولی در مواردی که فرد زیاده خواهی کند از طریق مراجع محترم قضایی برخورد خواهیم کرد .

همشهریان عزیز  باید بدانند سخت گیری های ما برای حفظ ایمنی جانی و مالی خودشان است ،  بعضاً ممکن است برخوردهای غیرمسئولانه ای در این مدت صورت گرفته  و یک مقدار اعتماد مردم به شهرداری کم شده  باشد ولی نگاه مدیریت و مجموعه حاضر شهرداری در کنار مردم بودن است و  برای  ساخت و سازهای غیرمجاز نیز مقابله و برخورد را از طریق قانون و مراجع قضایی انجام می دهیم  و همگی پس از تذکرات کتبی و قبلی از طریق شهرداری و مراجع قضایی صورت گرفته و مستندات هم وجود دارد می توانم به جرأت اعلان کنم  که در مدتی که سکاندار خدمتگزاری مردم در شهرداری بوده ام ، هیچ کار غیرقانونی را نگذاشته ام انجام شود ولی  نمی توانم ادعا بکنم برخوردهایی که صورت گرفته تماماً مطلوب مردم بوده چرا که ممکن است عده ای نیز ناراحت شده باشند .

*در شرایط کنونی انتظار شما از شهروندان در این حوزه چیست ؟

من از شهروندان محترم  درخواست می کنم  باور داشته باشند برخورد ، برخورد عادلانه و برمدار قانون بوده و شخصی نبوده و قطعاً با این دیدگاه با شهرداری همراهی خواهند کرد ، ضمن اینکه برخی افراد  نبایستی مدیریت شهری را برای انجام خواسته های بعضاً غیرقانونی خود تحت فشار قرار دهند .

اگر قبلاً در یک محله ای  تخلفی صورت گرفته ،  الان نباید  انتظار داشته باشند که ما از  آن تخلف چشم پوشی و یا آن را ادامه دهیم  ، هدف از جابجایی مدیریت و تغییر نگاه این است که تخلف در شهر عمومی نشود و اگر تخلفی  صورت گرفته باید متوقف گردد  ، ما در مدتی که حضور داشته ایم و بعد از این هم تا زمانی که باشیم بر مدار قانون در کمال احترام ، کنترل و نظارت خواهیم داشت . مجموعه ی شهرداری با رعایت موازین قانونی ، خادم مردم و در کنار آنهاست البته قبول دارم که این موضوع  کمی سخت است چون قانون نمی تواند همیشه همه را راضی نگهدارد و این یک امر طبیعی است اگر کسی به ظاهر نفعی نبرد  ولی در مجموع از منافع اجتماعی اجرای قانون بهره مند می گردد ، چرا که قانون بر مبنای مصالح اجتماعی و کلی جامعه وضع می شود و همه باید از آن تبعیت کنند .

و اما سخن پایانی :

به لطف خدا و با عنایت شورای محترم شهر ،  پروژه های خوبی را در سطح محلات مختلف  شروع کردیم و امیدوارم اگر هوا مساعد باشد تعدادی از آنها  در دهه ی مبارکه  فجر افتتاح شوند .

مزید استحضار مردم خوبمان عرض می کنم که پروژه های در دست اجرا در بودجه سال قبل به تصویب رسیده و مدیریت حاضر خیلی نمی تواند در آنها دخل و تصرف کند ضمن اینکه با توجه به گرانی های شدید اخیر ، تعدادی از پیمانکاران طرف قرارداد ، برای اجرای پروژه ها  با مشکل مواجه شده و روند اجرا با کندی دنبال می گردد . در پایان اهم برنامه ها و اولویت های شهرداری را حضور همشهریان عزیز اعلان می نمایم :

1_ پیگیری اجرائی شدن پروژه مترو اسلامشهر .

2_ جابجائی میدان میوه و تره بار .

3_ جذب سرمایه گذار و ا یجاد درآمدهای پایدار .

4_ تعریض خیابان ها و معابر از جمله : خ تختی ، خ حافظ و خیابان جانبی صیاد شیرازی .

5_ احداث کارخانه آسفالت و قطعات بتنی در شهرداری بمنظور تأمین نیازها و کسب درآمد پایدار .

6_ استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه آزاد اسلامشهر در حوزه های معماری،  شهرسازی ، فنی و عمرانی .

7_ ایجاد تسهیلات برای پروژه های تعاونی ها که بعضاً سال ها متوقف مانده است .

8_ اخذ سند مالکیت برای اراضی متعلق به شهرداری جهت حفظ و حراست اموال عمومی شهرداری .

و کلام آخر اینکه ، آنچه ما را دلگرم می کند رضای الهی و خشنودی و حمایت شهروندان است که امیدوارم  باور کنند شهرداری قصد دارد  خدمت بی منت انجام دهد . آنقدر در شهرداری کار انجام نشده داریم که شرمنده مردم هستیم ،  کارهایی که انجام می دهیم وظیفه ذاتی شهرداری است و نیاز به گزارش ندارد ولیکن مردم باید بدانند مجموعه شهرداری با همه ی توان در جهت خدمت به آنها حرکت می کند تا موجب دلگرمی آنها شده  و در مقابل ایشان نیز خدمتگزاران خود را تقویت نمایند  . ما باید نگاه بی اعتمادی که شهروندان نسبت به شهرداری در طول سالیان متمادی پیدا کرده اند را اصلاح و زمینه مشارکت آنها را ایجاد نمائیم . اگر مردم شهرداری را دوست داشته باشند در برنامه های مدیریت شهری که لازمه زندگی اجتماعی است بیشتر همراهی خواهند نمود .

آدرس کوتاه شده: