نیاز شهر و شهروندان محترم همواره تعیین کننده اهمیت پروژه های عمرانی می باشد
دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ۱۳:۰۵ ۳۳
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
نیاز شهر و شهروندان محترم همواره تعیین کننده اهمیت پروژه های عمرانی می باشد

نیاز شهر و شهروندان محترم همواره تعیین کننده اهمیت پروژه های عمرانی می باشد

نیاز شهر و شهروندان محترم همواره تعیین کننده اهمیت پروژه های عمرانی می باشد
 
توجه به زیبایی و ارتقاء کیفیت پروژه های عمرانی در عین توجه به کاهش هزینه های ساخت و تسریع در اجرای پروژه

نیاز شهر و شهروندان محترم همواره تعیین کننده اهمیت پروژه های عمرانی می باشد

 

توجه به زیبایی و ارتقاء کیفیت پروژه های عمرانی در عین توجه به کاهش هزینه های ساخت و تسریع در اجرای پروژه ها مدنظر می باشد .

 

1-اهم فعالیتهای معاونت فنی و عمرانی را بفرمائید ؟

_ ازمهمترین فعالیت های این حوزه در سالجاری می توان به برگزاری مسابقه طراحی المان میدان قائم (عج) برای اولین بار دراسلام شهر، طراحی واحداث 8 پارک و برگزاری کلاس های آموزشی با همکاری واحد آموزش شهرداری با هدف ارتقاء دانش فنی پرسنل بخش نظارت و درراستای بهبود کیفی پروژه های عمرانی اشاره کرد.

اما بخش عمده ای ازفعالیت های این حوزه به جهت نیاز شدید کوچه ها و معابر سطح شهر به بازسازی واجرای جداول وروکش آسفالت ، به اجرای این امور معطوف گردید. تا جائیکه این حوزه با همکاری مناطق وسازمان ها علی رغم افزایش قیمتها و استقبال دیرهنگام پیمانکاران دراجرای پروژه ها توانست از ابتدای سال تاکنون بیش از15043 متر جدول،164047 مترمربع زیرسازی و31580  مترمربع ترمیم ولکه گیری و119711مترمربع روکش آسفالت اجرا نماید.

 

2_ از مهمترین پروژه های عمرانی حوزه در سال 1391 به کدام پروژه اشاره می فرمائید ؟

_ اگر میزان اعتبار هزینه شده برای پروژه ای ، ملاک اهمیت آن پروژه باشد به سهولت می توان مهمترین پروژه های عمرانی را معرفی کرد. اما به نظرم نیاز شهر و شهروندان محترم همواره تعیین کننده اهمیت پروژه ها می باشد. ازاین منظر پروژه ای که بیش از سایر پروژه ها بتواند مشکلات شهر را رفع کند، بیش از سایر پروژه ها اهمیت دارد. فی المثل باتوجه به درخواست های شهروندان عزیز ، درحال حاضر بهسازی انهار و اجرای جداول و ترمیم و لکه گیری و درنهایت روکش آسفالت معابر شهر و یا با توجه به دشواری در یافتن محلی مناسب جهت پارک خودرو در معابر شهر احداث پارکینگ های طبقاتی در نقاط مختلف شهر می تواند ازجمله پروژه های مهم باشد.

لذا اگر پروژه های مهم را براین پایه تعیین کنیم پاسخ سئوال شما روشن می شود. ازاین رو کلیه پروژه های جدول گذاری ، زیرسازی و آسفالت باتوجه به نیازی که دراین بخش احساس می شود ازجمله پروژه های مهم این حوزه می باشد.این پروژه ها شامل زیرسازی ، جدول گذاری معابر محله هیات امناء قائمیه و روکش آسفالت خیابان اصلی آن ، جمع آوری واجرای تاسیسات برقی جدید وزیرسازی ، جدول گذاری و روکش آسفالت خیابان اصلی شهرک الهیه ، زیرسازی وجدول گذاری خیابان علامه جعفری وخیابان شهدای گمنام وجابجایی تاسیسات برقی آن درشهرک واوان و مجموعه فعالیتهایی که در ابتدا و در پاسخ به سئوال  اول به آن اشاره شده می شود. باتوجه به نیاز محلات وشهرک ها به فضای سبز وپارک ، مجموعه فعالیتهایی که درراستای رفع این نیاز توسط این حوزه برنامه ریزی و پیگیری شد شامل طراحی واحداث بوستان الهیه ، طراحی واحداث فاز اول پارک ضلعی شمالی بلوارخلیج فارس قائمیه ، طراحی واحداث پارک جانباز درمحله عدل آباد قائمیه ، تکمیل طراحی واحداث فاز2 پارک جامع ،طراحی و احداث بوستان میوه و تکمیل پارک سردار جنگل می باشد. از دیگر پروژه های مهم می توان به بازگشایی خیابان پژوهش ازسمت بلوار بسیج مستضعفین وزیرسازی وجدولگذاری آن اشاره کردکه درکاهش ترافیک خیابان امام حسین (ع) (خیابان باغ فیض) تاثیر زیادی خواهدداشت .

عقب نشینی دیوار و بهسازی واجرای سنگ فرش معابر مقابل ساختمان شهرداری مرکز وهمچنین اصلاح هندسی خروجی خیابان امام موسی کاظم (ع) نیز ازجمله پروژه های مهم سال جاری است .

 

3_ انجام پروژه های عمرانی را از لحاظ اولویت ها ، فرصتها و محدودیتها توضیح بفرمائید ؟

_ رویکردی که این حوزه از ابتدای سال اتخاذ و برآن تاکید ویژه ای داشت ، توجه به زیبایی و ارتقاء کیفیت پروژه های عمرانی درعین توجه به کاهش هزینه های ساخت وتسریع دراجرای آن ها بود. اگر چه دراین راستا ازقبل نیز زحمات زیادی کشیده شده بود و اقداماتی نیز برنامه ریزی و پیگیری می شد اما همچنان توجه و تاکید بیشتر بر آن به شدت احساس می گردید.

پروژه های عمرانی بویژه درشهری مثل اسلام شهر که اعتبار پیش بینی شده به دلیل حجم وگستردگی نیازها و مشکلات، بسیار پائین ترازنیازهای آن می باشد، می بایست ازیک سو تلاش کرد تا هزینه های اجرا را به حداقل ممکن کاهش داد و از سوی دیگر اززیبایی و کیفیت نیز غافل نشد.جمع این دو درکنار سرعت معقول دراجرای پروژه ها چالشی راپیش روی دست اندر کاران پروژه های عمرانی قرارمی دهد که رفع آن نیازمند خلاقیت و مدیریت است. شهرهایی مانند تهران که درآمد بالایی دارند قطعاً کم تراز شهرهایی مثل اسلام شهر بااین چالش روبرو هستند. چرا که درآمد بالای شهرداریهای آنان می تواند باتوجه به پیش بینی اعتبار بیشتر برای پروژه ها ، دست طراحان ومجریان رابه طور مثال در طراحی و احداث پارک ها با استفاده از انواع المان های زیبا، مجسمه ها ، نمادها وآلاچیق و استفاده از انواع سنگهای مرغوب و زیبا و...  بازگذارد.

ازاین رو پارکهایی که درآن شهرها به بهره برداری می رسد از زیبایی بیشتری برخوردار بوده ولذا چالش کمتری پیش روی طراحان ومجریان آن قرار می گیرد.

اولویت این حوزه ازابتدای سال همواره مدیریت این چالش ها بوده ولذا تلاش براین است تا با کمترین هزینه ،  پروژه های با کیفیت بالا را جهت رفاه شهروندان محترم اجرا نمائیم.

شیوه اجرای سنگ فرش های معابر دراجرای فاز سوم بازسازی پارک تقوی ، نحوه اجرای سنگ فرش های معابر مقابل شهرداری مرکز وکیفیت دراجرای معابر پارک ضلع شمالی  بلوار خلیج فارس گواه و موید این تلاش است.

علی ایحال ازنگاه این حوزه همانطورکه قبلاً اشاره شد با توجه به فرسودگی جداول و انهار کوچه ها و معابر و همچنین  حفاری های مداوم ادارات خدمات رسان ، بازسازی انهار و ترمیم و لکه گیری و در نهایت روکش آسفالت خیابانها ازجمله اولویتهای پروژه های عمرانی است ، از همین روست که همه ساله شهرداری در بودجه پیشنهادی خود درصد قابل توجهی از اعتبار عمرانی را به این امر اختصاص می دهد.

 

4_ مراحل انجام پروژه عمرانی دیوار شهرداری مرکز را چگونه ارزیابی می کنید ؟

_ این پروژه که در بودجه سال جاری نیز لحاظ نشده بود بنا به پیشنهاد شهردار محترم و پس ازتصویب اعتبار آن درشورای محترم اسلامی شهر آغاز گردید. به جهت تاکیدی که ایشان بر استفاده عموم ازفضای سبز محوطه شهرداری داشتند و همچنین پتانسیل بالای این فضا در بهبود نمای شهری و لزوم اصلاح هندسی خروجی خیابان امام موسی کاظم (ع) جهت حل بخشی از ترافیک محل که مستلزم عقب نشینی دیوار شهرداری بود، ضرورت اجرای آن احساس وعملیات اجرایی آن آغازگردید.

حساسیت درانتخاب نوع سنگ فرش و دقت دراجرای آن وهمچنین شیوه کار و همزمانی تهیه نقشه های اجرایی با شروع عملیات اجرایی مجموعه عواملی بود که سرعت اجرای پروژه را کند نمود. علی ایحال با توجه به قابلیت زیاد فضای سبز و معابر آن درایجاد جلوه زیبای شهری، این پروژه می تواند یکی از پروژه های ماندگار و شاخص شهرداری دراین دوره باشد.

 

5_ اقدامات انجام شده معاونت عمرانی درخصوص پروژه پل عابر پیاده سر خیابان محمدیه چه بوده است ؟

_ باتوجه به عبور ومرور تعداد زیادی از شهروندان محترم بویژه دانش آموزان عزیز از بلوار بسیج مستضعفین در محل تقاطع خیابان مذکور، ضرورت احداث و نصب پل عابر پیاده درمحل به شدت احساس گردید. لذا حوزه معاونت فنی وعمرانی با توجه پیش بینی اعتبار آن به مبلغ000/000/000/1 ریال در بودجه نسبت به اجرای آن اقدام نمود.

دراین راستا ابتدا تاسیسات برقی واقع در مسیر عرشه پل که مانع اجرای پروژه بود ، جمع آوری و تاسیسات جدید اجرا گردید وپس از اجرای فونداسیون های پایه ها ، عرشه آن به طول 46 وعرض 2 متر احداث و در محل خود نصب گردید. اجرای پوشش پلی کربنات و روشنایی پله ها و عرشه نیز از جمله اقدامات تکمیلی دراجرای این پروژه بود.

 

6_ چند مورد از پروژه های عمرانی در دهه مبارک فجر به افتتاح می رسد ؟

پروژه های عمده قابل افتتاح دردهه مبارک فجر شامل 11 مورد می باشد.

- بوستان الهیه واقع درحاشیه خیابان ارتش ابتدای شهرک الهیه .

-جدول گذاری ، زیرسازی و روکش آسفالت خیابان اصلی شهرک الهیه.

- پارک جانباز درمحله عدل آباد.

- بوستان میوه واقع دربلوار شهید نواب صفوی.

- پارک سردار جنگل شهرک واوان.

- جدول گذاری ، زیرسازی و آسفالت بلوار شهید مفتح واوان.

- فاز2 پارک جامع.

- پل عابر پیاده ابتدای خیابان محمدیه .

- زیرسازی وروکش آسفالت ضلع شرقی بلوار شهید نواب صفوی.

- زیرسازی ،جدول گذاری وروکش آسفالت باند کندرو حدفاصل کمربندی شمالی تاابتدای شهرک سالور .

- جدول گذاری ،زیرسازی وروکش آسفالت خیابان اصلی محل هیات امناء قائمیه.

-بازسازی وبهسازی پارک تقوی.

 

7_ مدت زمان و نحوه ترمیم و بازسازی معابر پارک تقوی به چه صورت بوده است ؟

           _ پروژه بازسازی پارک تقوی به دلیل محدودیت دراعتبار آن در3 فاز تعریف و فاز اول آن از نیمه دوم سال 89 آغازگردید. فاز دوم و سوم آن نیز به ترتیب در بودجه سال های 90 و 91 پیش بینی و درحال حاضر نیز تکمیل و آماده بهره برداری است.

           دراجرای این پروژه تمامی جداول قدیمی و فرسوده پارک تخریب وجمع آوری شد و جداول جدید مطابق پلان آن که با توجه به محدودیت در قطع اشجار و لزوم حفظ آن ها تهیه شده بود ، اجرا گردید . معابر آن نیز با سنگ فرش ، بتن های رنگی درجا وکفپوش های بتن، مجدداً بازسازی گردید. فضای سبز آن نیز توسط سازمان پارکها وفضای سبز مجدداً به طور کامل جمع آوری و کشت گردید.

 

جناب آقای مهندس قاسمی ضمن تشکر از اینکه زمانی را به نشریه توسعه و شهرسازی اختصاص دادید ؛ در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید ؟

     براین باورم که هیچ پروژه عمرانی بدون کمک و همکاری کارگران زحمتکش آن نمی تواند اجراء و کامل گردد. لذا دست تک تک این عزیزان بی ادعا و پرتلاش را می بوسم و از همه همکاران گرامی در بخش ها وحوزه های مختلف شهرداری و ادارات و ارگانها که به نوعی این حوزه را در اجرای صحیح وظایف خودیاری کردند، نهایت سپاس وقدردانی را دارم.  و در آخر نیز از همه شهروندان عزیز و گرامی به دلیل مشکلات و زحماتی که اجرای این پروژه ها  برایشان ایجاد کرد عذر خواهی می کنم. (( ای آرامش بعد از زحمت ، تو چه  مطبوعی ))

آدرس کوتاه شده: