طرح پیشنهادی جامع مدیریت بحران شهر اسلامشهر
شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳:۰۵ ۲۱
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
طرح پیشنهادی جامع مدیریت بحران شهر اسلامشهر

طرح پیشنهادی جامع مدیریت بحران شهر اسلامشهر

مهندس سمندری  مدیر بحران شهرداری اسلامشهر از طرح پیشنهادی جامع مدیریت بحران شهر اسلامشهر خبر داد .
به گزارش روابط عمومی شهرداری اسلامشهر ؛ مدیر بحران شهرداری اسلامشهر با اعلان این خبر گ

مهندس سمندری  مدیر بحران شهرداری اسلامشهر از طرح پیشنهادی جامع مدیریت بحران شهر اسلامشهر خبر داد .
به گزارش روابط عمومی شهرداری اسلامشهر ؛ مدیر بحران شهرداری اسلامشهر با اعلان این خبر گفت : نظر به تأکیدات دیدگاهها و بستر فکری شهردار محترم مبنی بر ضرورت تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت بحران در تأسیس و تشکیل ستاد حوادث غیرمترقبه بعنوان بازوی اجرایی مدیریت شهری در امر مدیریت بحران برای نخستین بار در شهرداری اسلامشهر ، طرح پیشنهادی جامع مدیریت بحران شهر را اعلام و ضمن تأمین نیاز با به روز نمودن اطلاعات و تحقیقات مورد نیاز به ارتقاء سطح آگاهی کمک نموده و سهم خود را در ارتقاء ایمنی و توسعه مدیریت پایدار شهری ایفاء نمائیم .
وی خاطر نشان کرد : سرزمین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از جمله ده کشور سانحه خیز می باشد که همواره بر اثر بروز سوانح چون سیل ، زلزله و .... خسارات جانی و مالی قابل توجهی به کشور وارد آمده است . در میان حوادث محتمل در استان تهران زلزله به لحاظ تفاوت ها و ویژگیهایی چون قدرت تخریب بالا به غیرقابل پیش بینی بودن زمان بسیار کوتاه وقوع و حوزه تخریب وسیع دهها کیلومتر مربعی از سایر بلایا متمایز می باشد .
از همین رو سالهاست راههای کاهش اثرات ناشی از حوادث طبیعی تلاش می شود تا همگام با تجربه های شهرهای دیگر در این حوزه ، شاخص ایمنی و آمادگی در برابر سوانح طبیعی افزایش یابد.
سمندی افزود : با توجه به پتانسیل بالای لرزه خیزی اسلامشهر ، ایجاد زیرساختهای مدیریت بحران از جمله ایجاد و ساخت پایگاههای چندمنظوره ، سایت های اسکان اضطراری ، شناسایی گسل ها و پهنه بندی مناطق توسط مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در جهت کاهش آسیب پذیری جامعه امری بدیهی و ضروری می باشد .
متأسفانه در طول دهه های گذشته و با توجه به شرایط جغرافیایی طبیعی شهر اسلامشهر و شکل گیری شهر در مسیر جاده تهران _ ساوه با مختصات 30/35 تا 40/35 درجه عرض شمالی و 05/51 تا 20/51 درجه طول شرقی ، رشد سریع جمعیت کم درآمد حدود نیم میلیون نفر ( 500 هزار نفر ) ، فرهنگ حاشیه نشینی ، داشتن بافت فرسوده ، ساخت ساختمانهای کوچک ، نامقاوم و غیرمجاز با کوچه های تنگ و سکونت تعداد زیاد افراد در یک واحد مسکونی که زمان رخداد زمین لرزه احتمالی میزان تلفات بسیار زیاد می شود کمترین توجهی به مراحل مدیریت بحران ( پیشگیری ، آمادگی ، مقابله ، بازسازی ) نشده است .
 مدیر بحران شهرداری اسلامشهر ادامه داد : در این میان برنامه ریزی برای پیشگیری و افزایش آمادگی و شناسایی توان لرزه زایی گسلهای ناحیه و تدوین یک سیستم هماهنگ مدیریت بحران مناسب برای شهر با هماهنگی و همکاری تمامی دستگاههای اجرایی و سازمانهای مستقر در شهر بسیار ضروری و پراهمیت می باشد .
سمندری در پایان گفت : براساس نتایج مطالعات و بررسیهای بعمل آمده و استفاده از نظرات خبرگان و کارشناسان سازمان مدیریت شهر تهران و کرج اجرای طرحهای زیر می تواند تأثیر بسزایی در کاهش آسیب پذیری و ارتقاء سطح عملیات مقابله داشته باشد :
1_ افزایش توانمندی ستاد مدیریت بحران با همکاری و هماهنگی کلیه سازمانها و ادارات و کلیه مراکز درمانی و خدماتی .
2_ توسعه و ترویج فرهنگ صحیح آمادگی و مقابله به شهروندان و دانش آموزان و انجام مانورهای محلی به شهروندان ساکن در محلات .
3_ مقاوم سازی و بازسازی ساختمانهای عمومی و دولتی مانند مدارس ، باشگاهها و مساجد حسینیه ها بعنوان مراکز امن .
4_ نوسازی بافت های فرسوده و جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز بالاخص در محلات مسکونی .
5_ آماده سازی و مقاوم سازی تأسیسات و شبکه انتقال و توزیع آب و نگهداری اطلاعات و نقشه های زیربنایی و شبکه ها و اماکن امن .
6_ آماده سازی و مقاوم سازی تأسیسات و ظرفیت سازی شبکه انتقال و توزیع برق و نگهداری اطلاعات و نقشه های زیربنایی و شبکه ها .
7_ آماده سازی و مقاوم سازی تأسیسات و شبکه انتقال و توزیع گاز و نگهداری اطلاعات و نقشه های زیربنایی و شبکه ها .
8_ آماده سازی و مقاوم سازی تأسیسات و ظرفیت سازی شبکه انتقال و توزیع مخابرات و نگهداری اطلاعات و نقشه های زیربنایی و شبکه ها .
9_ توانمندسازی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر .
10_ بالابردن کیفیت ساخت و ساز و ترویج مقاوم سازی ساختمانهای خصوصی بالاخص از طریق سازمانهای نظام مهندسی .
11_ شناسایی و ایجاد و تجهیز اماکن و فضاهای امن مانند پارکها و فضاهای سبز و پارکهای جنگلی .
12_ ساخت سرویس های بهداشتی و سکوهای بتنی در پارکها و فضاهای سبز .
13_ توانمندسازی گروههای امدادی ، بهداشت درمان ، اورژانس و هلال احمر .
14_ مقاوم سازی و نوسازی پلها و خیابانها و تقویت سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شهر.
15_ شناسایی گسل ها و ریزپهنه بندی مناطق و ایجاد مراکز با دستگاههای شتاب نگار و لرزه نگار برای داشتن آخرین اطلاعات و تغییرات از وضعیت لرزه خیزی منطقه و اطلاع رسانی به اماکن عمومی از طریق دستگاههای هشدار سریع .
16_ ایجاد و ساخت مرکز هواشناسی و ایستگاههای کنترل کیفیت و آلودگی هوا .
آدرس کوتاه شده: