گزارش طرح اتصال مترو تهران به اسلامشهر
پنجشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳:۰۵ ۱۹
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
گزارش طرح اتصال مترو تهران به اسلامشهر

گزارش طرح اتصال مترو تهران به اسلامشهر

بر اساس مطالعات مجموعه شهری تهران که توسط وزارت مسکن انجام گرفته حوزه شهری اسلامشهر- رباط کریم بیشترین جمعیت و وسعت را بعد از حوزه کرج دارد،
بطور کلی با توجه به نتایج بدست آمده از آمارگیریهای ترا

بر اساس مطالعات مجموعه شهری تهران که توسط وزارت مسکن انجام گرفته حوزه شهری اسلامشهر- رباط کریم بیشترین جمعیت و وسعت را بعد از حوزه کرج دارد،

بطور کلی با توجه به نتایج بدست آمده از آمارگیریهای ترافیکی والگوی سفر های انجام شده بین تهران اسلامشهر،بزرگراه آیت الله سعیدی  مهمترین محور تبادلی مسافر بین تهران اسلامشهر بوده و روزانه بیش از 117 هزار مسافر در محور تهران اسلامشهر توسط انواع وسایل نقلیه درحال تردد است که نشان دهنده حجم ترافیک نسبتا بالا یی بوده وبا توجه به روند رشد جمعیت وسفر پیش بینی وبرنامه ریزی اصولی برای آینده ضروری به نظر میرسد،ساکن شدن جمعیت قابل توجه در اسلامشهر ونیز عدم وجود معابر کافی ووجود اشکالات متعدد در سیستم حمل ونقل عمومی باعث بوجود آمدن مشکلات ترافیکی بسیار زیادی شده لذا از آنجاییکه  پیش بینی می شود در صورت احداث خطوط ریلی حداقل 74 درصد وحداکثر 87 درصد مسافر عبوری محور جذب سامانه متروگردد،احداث خطوط ریلی در محور فوق یکی از راه حل های اساسی جهت رفع مشکلات می باشد..

لذا با توجه به اهمیت موضوع  در مطالعات جامع حمل ونقل شهر تهران 3 خط مترو(خط 3 ،خط1 وخط 4 سریع السیر ) جهت سرویس دهی به اسلامشهر در نظر گرفته شده است.

 

 

 

باتوجه به مسیر خط1 در امتداد اتوبان قم وفاصله نسبتا زیاد آن از اسلامشهر خط مذکور حداکثر امکان سرویس دهی به محدوده واوان را داشته وامکان سرویس دهی مناسب به محدوده مرکزی اسلامشهر را ندارد لذا با عنایت به تفاهمات صورت گرفته با شرکت مترو تهران امتداد خط 3 مترو به اسلامشهر جهت سرویس دهی به اسلامشهر در نظر گرفته شده واز آنجاییکه اجرای خطوط ریلی (مترو) منوط به تصویب طرح در شورای عالی حمل ونقل وترافیک کشور می باشد مطالعات توجیهی در این خصوص در سال 1388 توسط شهرداری اسلامشهر انجام گرفته و با پیگیری های صورت گرفته به تصویب نهایی رسیده است.

لازم به ذکر است که مطالعات مذکور در تاریخ 24/8/88 به تصویب شورای ترافیک شهرستان ، در تاریخ5/11/88 به تصویب شورای ترافیک استان رسیده ودر تاریخ 6/6/89 به تصویب نهایی شورای عالی  هماهنگی حمل ونقل وترافیک کشور رسیده ودر تاریخ 5/7/89 توسط وزیر محترم کشور جهت انجام مراحل بعدی ابلاغ گردیده است.

موافقتنامه طرح مزبور با شماره طبقه بندی (40903218) با عنوان "اتصال شهر اسلامشهر به متروی تهران" با اعتبار 4000 میلیارد ریال طی نامه شماره 101707/31 مورخ 26/11/91 جهت اجرا ابلاغ گردید،ضمناً اعتبار در نظرگرفته شده برای سال 91 برابر 150 میلیارد ریال و مدت زمان پیش بینی شده برای اجرا 4 سال می باشد .

 

خط 3 مترو با طول 37 کیلومتر و 28 ایستگاه جنوب غربی تهران (تقاطع بزرگراه آزادگان و خیابان آیت الله سعیدی) را به شمال شرقی تهران (منطقه ازگل ونیاوران) متصل نموده واز سه بخش اصلی شامل بخش جنوب غربی(میدان راه آهن تا آزادگان) ،بخش میانی (میدان راه آهن تا میدان سبلان باعبور ازخیابان های ولیعصر وبهشتی)،بخش شمال شرقی(میدان سبلان تا بزرگراه ازگل ونیاوران)تشکیل شده است.

در طرح توسعه خط 3 مترو به اسلامشهر از ایستگاه آزادگان تا میدان قائم حدود 13 کیلومتر خط ریلی پیش بینی گردیده که آزادگان تا میدان نماز 8 کیلومتر واز میدان نماز تا میدان قائم 5 کیلومتر می باشد،همچنین 6 ایستگاه در محدوده فوق  پیش بینی گردیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

موقعیت ایستگاههای خط 3

کد ایستگاه

موقعیت ایستگاه

آخرین وضعیت

پیشرفت تا بهمن‌ماه 1391(درصد)

A3-3

بزرگراه آیت اله‌سعیدی،محدوده خیابان حیدری

در مرحله اجرا

58.8%

A3-2

بزرگراه آیت اله‌سعیدی،محدوده خیابان خلازیر

در مرحله طراحی

24.3%

A3-1

بزرگراه جوانه، محدوده خیابان ورزش

در مرحله اجرا

25.9%

A3

بزرگراه جوانه، محدوده خیابان مهران

در مرحله اجرا

20.9%

B3

بزرگراه جوانه، محدوده خیابان‌های قلعه‌مرغی و زمزم

در مرحله اجرا

43.8%

B3-1

حدفاصل پل جوادیه و میدان رباط‌کریم

در مرحله اجرا

29.8%

C3

میدان راه‌آهن

در مرحله اجرا

72.9%

D3L7

خیابان‌ ولی‌عصر(عج)، تقاطع خیابان مولوی

در مرحله اجرا

25.3%

F3

خیابان‌ ولی‌عصر(عج)، میدان منیریه

در مرحله اجرا

59.8%

G3

خیابان‌ ولی‌عصر(عج)، تقاطع خیابان امام خمینی(ره)

در مرحله اجرا

7%

I3G4

خیابان‌ ولی‌عصر(عج)، تقاطع خیابان انقلاب

بهره‌برداری شده

100%

K3N6

میدان‌ ولی‌عصر(عج)

در مرحله اجرا

66.8%

L3

خیابان‌ ولی‌عصر(عج)، تقاطع خیابان فاطمی

در مرحله اجرا

69.2%

M3

خیابان‌ شهید بهشتی، تقاطع خیابان خالد‌اسلامبولی

در مرحله اجرا

65.9%

O1N3

خیابان‌ شهید بهشتی، محدوده خیابان شهیدمفتح

بهره‌برداری شده

100%

O3

خیابان‌ شهید بهشتی، محدوده خیابان یوسفی

در مرحله اجرا

39%

P3

خیابان‌ شهید بهشتی، تقاطع خیابان شریعتی

در مرحله اجرا

9.3%

Q3

بزرگراه شهید صیاد شیرازی، محدوده مسیل باختر

در مرحله اجرا

23%

R3

بزرگراه شهید صیاد شیرازی، محدوده خیابان خواجه عبداله انصاری

در مرحله اجرا

20.8%

S3

بزرگراه شهید صیاد شیرازی، محدوده بزرگراه شهید همت

در مرحله اجرا

43%

T3

بزرگراه شهید صیاد شیرازی، محدوده خیابان شهید موسوی

در مرحله اجرا

17.9%

U3

بزرگراه شهید صیاد شیرازی، محدوده خیابان مغان

در مرحله اجرا

5.3%

V3

میدان نوبنیاد

در مرحله اجرا

9.2%

آدرس کوتاه شده: