"مقاله مبلمان شهری 2"
دوشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۳:۰۵ ۲۱
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
"مقاله مبلمان شهری 2"

"مقاله مبلمان شهری 2"

-

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

این مقاله ادامه دارد...

 

... وقتی قرار است در نقطه ای از شهر یک نیمکت نصب شود و یا فضای سبز جدیدی به وجود آید، باید با توجه به محیط و هویت منطقه اینکار صورت گیرد. چون تک تک این عناصر، علاوه بر تاثیرگذاری بر مبلمان شهری، بر ادراک شهروندان هم تاثیر می گذارد و رفتارهای اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

اصولا دوچیز در مبلمان شهری کلان شهرهای ایران بیش از همه ناراحت کننده است. اول اینکه قدر زمینی که در اختیار ما گذاشته شده را نمی دانیم و با اقدامات غلط، کفران نعمت می کنیم. و دیگر اینکه بودجه ای که در اختیار داریم، با اشتباهاتمان هدر می دهیم و چیزی می سازیم که یا نیاز به اصلاح دوباره پیدا می کند و یا بعد از مدتی از درجه اعتبار و کیفیت ساقط می شود.

پروفسور "سایمون بل" پژوهشگر حوزه شهری، توری در ایران داشت و استان تهران را مورد ارزیابی خود قرار داد. به گفته او اتحادیه اروپا قانونی دارد به نام "کمربند سبز". این کمربند سبز برای شهر دو فایده دارد. یک اینکه: محدوده شهر را مشخص می کند و اجازه بزرگ شدن بیش از حد را به آن نمی دهد و دوم اینکه: با ایجاد نوار سبز، کمک شایانی به حفظ محیط زیست شهری می شود و الزاما شهر باید به درون رشد کند. اصولا باید در طراحی المان های شهری، وحدت رویه داشت. باید در معماری شهری دقت نظر داشت که کدام عوامل رعایت شده و بکارگیری کدام عوامل، آسیب زا است؟

مثلا سنگفرش پیاده روها یابد در مقابل بارش برف و باران، طوری عمل کند که آب یا جذب شود و یا به سمت پوشش گیاهی هدایت شود. این تکنولوژی در کلان شهرهای ایران، یکی از الزامات است و انجام ندادن همین تکنولوژی است که  (در مواقع بارانی) شاهد آب گرفتگی معابر و خیابان های اصلی هستیم. یا نکته دیگر اینکه، آیا به مبلمان شهری ای که به شهروندان، بخصوص سالمندان سرویس دهد، توجه کرده ایم؟ و یا در این طرح بزرگ شهری، این قشر از جامعه، حذف شده است؟

چقدر به معلولان جسمی- حرکتی، در ایجاد مبلمان شهری اهمیت داده می شود؟ باید دقت شود که تمام پیاده روها، از یک رمپ مخصوص جهت عبور معلولان برخوردار شود. در برخی از کلان شهرهای ایران، دیدم که در ابتدای بسیاری از پیاده روها، موانعی کار گذاشته شده است که موتورسوارها و ماشین ها امکان ورود نداشته باشند. هر چقدر فکر کردم که معلولان چطور از این موانع رد شوند، به نتیجه ای نرسیدم!...

یک مبلمان شهری، باید در درجه اول به شهروندان توجه کند و بعد از آن بحث زیبایی شهری مطرح شود. درست مثل ساخت خانه که بر اساس نیازها صورت می گیرد. اما شیوه ساخت، طوری تنظیم می شود که رفاه در کنار زیبایی بصری وجود داشته باشد.

... ادامه دارد

 

 

منبع:

( مهندس علیرضا قهاری - رئیس انجمن مفاخر معماری ایران)

(پروفسور سایمون بل - استاد دانشگاه ادینبورگ و پژوهشگر حوزه شهری)

(مهندس اردشیر سیروس - استاد دانشگاه و عضو انجمن مفاخر معماری ایران)  

(پوران محمدی - خبرنگار گروه جامعه روزنامه جام جم)

آدرس کوتاه شده: