اولین نشست تفسیر قرآن در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۳:۰۵ ۲۶
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
اولین نشست تفسیر قرآن در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد

اولین نشست تفسیر قرآن در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد

امام جمعه شهرستان اسلامشهر در اولین نشست تفسیر قرآن در نیم سال اول 92 به تفسیر آیات151 تا 153 سوره بقره پرداخت

حجت الاسلام و المسلمین محمد نوروزی درابتدای نشست به تفسیر آیه 151  اشاره

امام جمعه شهرستان اسلامشهر در اولین نشست تفسیر قرآن در نیم سال اول 92 به تفسیر آیات151 تا 153 سوره بقره پرداخت

حجت الاسلام و المسلمین محمد نوروزی درابتدای نشست به تفسیر آیه 151  اشاره کرد و گفت: ماجرای تغییر قبله که در آیات قبل بدان پرداخته شد، به عنوان نعمت خداوند بر امّت حضرت رسول خدا بود و در این آیه خداوند به نعمت دیگری اشاره کرده و می فرماید؛ کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِّنکُمْ:  از میان خودتان پیامبری برایتان مبعوث کردم تا «یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا» آیات ، دستورات و احکام الهی را بر شما تلاوت کند و «وَیُزَکِّیکُم» و شما را ضمن دعوت  به رعایت مقرّرات خدا، از گناه و زشتی ها پاک کند«یُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ و َالْحِکْمَهَ»و به شما کتاب و  حکمت بیاموزد. منظور از «کتاب» در اینجا، آیات قرآن کریم می باشد و آن بخش از دستورات اسلام که توسط پیامبر (ص) بیان شده حکمت گفته می شود«وَیُعَلِّمُکُم مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ» و آنچه را شما نمی دانستید به شما تعلیم دهد.

وی در تفسیر آیه 152 به ارزشمندی یاد خدا اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید:« فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ » به یاد من باشید، تا به یاد شما باشم. بهترین و ارزشمندترین ذکر خدا، یاد اوست زیرا یاد خدا سبب می شود انسان در دو راهه گناه و ثواب از گناه و لغزش حفظ شود.

امام جمعه اسلامشهر در ادامه تفسیر آیه 152 به شکر  نعمت های الهی اشاره کرد و گفت: خداوند هر نعمتی را که به انسان عطا کرده، راههای استفاده از آن نعمت را نیز به وسیله قرآن و انبیا بیان نموده است و اگر نعمت در راه هدفی که برای آن آفریده شده ، به کار گرفته شود، مایه فزونی رحمت الهی می شود.« وَاشْکُرُواْ لِی وَ لاَ تَکْفُرُونِ» و شکر مرا گویید و (در برابر نعمتهایم) کفران نکنید.

وی در تفسیر آیه 153 به توسّل به نماز و صبر در حوادث اشاره کرد و گفت:خداوند در این آیه می فرماید: برای پیشرفت در کارهایتان و پیروزی بر مشکلات زندگی و موفقیت در امتحانات الهی همیشه از صبر و نماز کمک بگیرید. «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ» علمای اخلاق برای «صبر» سه شاخه ذکر کرده اند:1.صبر در برابر سختی های عبادت2. صبر در برابر معصیت و چشم پوشی از گناهان 3.صبر در برابر مصیبت ها و حوادث . بنابراین بهترین پشتیبان برای انسان در هنگام مواجه با سختی ها و حوادث، صبر و دیگری نماز است. إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ: خداوند با صابران است.

لازم به ذکر است جلسات تفسیر قرآن، روزهای یکشنبه، ساعت 11 الی 12 درمحل سالن همایش دارالقرآن برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد می باشد.

آدرس کوتاه شده: