مقاله مبلمان شهری 3
پنجشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۳:۰۵ ۱۷
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
مقاله مبلمان شهری 3

مقاله مبلمان شهری 3

 مبلمان شهری ( بخش پایانی )


...

نیمکتهای چوبی رنگ و رو رفته، تابلو ها و علائم راهنمایی که در جای مناسبشان نصب شده اند، دکه و کیوسکهای مطبوعاتی کهنه و بی روح، باجه های

 مبلمان شهری ( بخش پایانی )

...

نیمکتهای چوبی رنگ و رو رفته، تابلو ها و علائم راهنمایی که در جای مناسبشان نصب شده اند، دکه و کیوسکهای مطبوعاتی کهنه و بی روح، باجه های تلفن همگانی، یادگاری نوشته ها بر بدنه ایستگاههای اتوبوس، انبوهی از برچسبها و برگه های تبلیغاتی رنگارنگ چسبانده شده بر درو دیوار شهر و... اینها تصاویر قالب شهرهای ماست. فضا سازی، محوطه سازی، کف سازی، پیاده راه سازی، نقاشی دیواری، مرمت، نورپردازی، پاکسازی جداره های شهری و نماسازی، احیای بافتهای باارزش تاریخی، فرهنگی – معماری وکاربردهای شهری، آرام سازی و... از یک سو و نصب ملزومات و اثاثیه شهری در سطح شهر، از ایستگاه های اتوبوس و تاکسی گرفته تا نیمکتهای داخل پارکها و سطح پیاده راه ها، سرویس های بهداشتی، تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی، مخازن زباله و پل های عابر پیاده از سوی دیگر مفهوم وسیعی از مبلمان شهری را دربر می گیرد.

زندگی شهری، برخلاف زندگی ساده روستایی در بسیاری از موارد از زیبایی طبیعی تهی ست. فضاهای شهری به خودی خود دارای زیبایی بصری نیستند و این در حالی است که انسان نیاز مبرمی به وجود نظم و زیبایی در محیط زندگی خود دارد. شهر را می توان موجود زنده و پویا تصور کرد دارای روح و جسم است. و مبلمان شهری مناسب، می تواند روح این شهر را تزئین و آرامش بصری به شهروندان القا نماید.

کارشناسان شهری اعتقاد دارند اگر معیارهای لازم طراحی شهری رعایت نشده باشد، شهروندان فقط فعالیتهای ضروری خود را انجام می دهند. در حالی که در فضای مطلوب شهری با مبلمان متناسب شهری، شهروندان علاوه بر اینکه به فعالیتهای ضروری می پردازند، به حضور در محیط کوچه خیابان نیز تمایل نشان می دهند. و چه بسا که پیاده روی را به عبوری سریع با اتومبیل ترجیح دهند.

………………………………………..

"نیمکت"

نیمکتها، ملموس ترین قسمت از مبلمان شهری از دیدگاه شهروندان شهر یا کشور است که در تمام قسمتهای عمومی کاربرد دارد.نیمکتها در یک شهر، محل تمرکز بسیاری از فعالیتهاست. مکانی است برای میانسالان و افراد سالمند، تا درد دلهای خود را در برابر آفتاب سوزان یا زیر سایه تابستانی درختان، با هم سن و سالهایشان ردوبدل کنند. بهترین جاست برای دانش آموزان و دانشجوی اهل مطالعه، موضع استراتژیکی برای مادر ان است تا ضمن اینکه فرزند خود را زیر نظر دارند با دوست جدیدشان صحبت کنند. و شاید استراحتگاهی باشد برای پاهای خسته فروشنده ای دوره گرد.

هرچند نیمکتها، ابتدایی ترین نماد مبلمان شهری به شمار می آیند، اما نگاهی گذرا در سطح شهر، بیانگر این است که هنوز نیمکتها نتوانسته اند جایگاه و اهمیت خود را به عنوان یکی از امکانات ضروری به منظور تامین آسایش و ارامش شهروندان در فضای شهری ایفا کنند و رفع این کمبود و جانمایی مناسب برای نصب نیمکتهایی در طول مسیر پیاده روهای شهری، درخواستی است که همواره از سوی شهروندان مطرح می شود. متاسفانه نگاه مبلمان شهری در اکثر شهرهای ما نسبتا زمخت و خشن است. و آن دید آرامش بخشی که شهروندان انتظارش را دارند دیده نمی شود. و این نگرشی است که در سالیان گذشته بوده است و باید اصلاح آن در دستور کار قرار گیرد.

…………………………………..........

"ایستگاه های اتوبوس و تاکسی"

استفاده از اتوبوس مختص به قشر و گروه خاصی نیست. و هر روزه میلیونها نفر از اتوبوس و تاکسی برای جابجایی در سطح شهر استفاده می کنند. برای همین طراحی و ساخت ایستگاههای اتوبوس در داخل شهر و همچنین سهولت دسترسی به ایستگاه، نیاز به رعایت استانداردهایی است. و ایستگاه ها باید از امکاناتی برخوردار باشند که نه تنها راحتی شهروندان را در پی داشته باشد بلکه توانایی جذب شهروندان برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی را میسر سازند.

ایستگاههای اتوبوس جزیی از مبلمان شهری به حساب می آید. و بدون شک نقش موثری در سیمای شهری ایفا می کند. نکته ای که باید در طراحی و ساخت ایستگاهها مد نظر قرار گیرد، استفاده از مواد مناسب از جهت ساخت ایستگاه ست . از دید کارشناسان زیبایی منظر شهری، یک ایستگاه مناسب ایستگاهی است که به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز دارد. اما از دید شهروندان، یک ایستگاه خوب، محیط دید بالایی دارد و امکان سوار شدن راحت به اتوبوس را فراهم می کند.

با نگاهی موشکافانه به شهرها، می بینیم که سالیان گذشته تفرجگاه های شهری ما کم است. نگاه به عابریاده ضعیف است و آنقدر که به حل مشکل ترافیک و احداث تونل های شهری توجه شده، از مقوله مبلمان شهری غفلت شده است. امروزه مبلمان شهری یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباط شهر با شهروندان است. نیمکت، تنها تخته ای برای نشستن و سطل زباله تنها مخزنی برای انداختن پاکت میوه و چراغ ها ابزار تنها برای روشنایی نیستند. امروزه مبلمان شهری، اصلی ترین مفصل ارتباطی شهروند با شهر است. ابزاری است که علاوه بر رفع نیاز، خاطره می سازد و احساس رضایت ایجاد می کند. نیازسنجی، انتخاب و چیدمان مبلمان شهری، علمی خاص است که استانداردهای مخصوص خود را دارد. و ضرورتی در دنیای امروز که مسئولان نباید از آن غافل شوند.

منابع:

( مهندس علیرضا قهاری - رئیس انجمن مفاخر معماری ایران)

(پروفسور سایمون بل - استاد دانشگاه ادینبورگ و پژوهشگر حوزه شهری)

(مهندس اردشیر سیروس - استاد دانشگاه و عضو انجمن مفاخر معماری ایران)

(پوران محمدی - خبرنگار گروه جامعه روزنامه جام جم)

آدرس کوتاه شده: