سومین نشست «شرح و تفسیر نهج البلاغه» برگزار شد
سه شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۳:۰۵ ۲۷
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
سومین نشست «شرح و تفسیر نهج البلاغه» برگزار شد

سومین نشست «شرح و تفسیر نهج البلاغه» برگزار شد

سومین نشست «شرح و تفسیر نهج البلاغه» در نیم سال اول 92 با حضور حجت الاسلام «حبیب الله سراقی» در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد.

حجت الاسلام سراقی در ابتدای این نشست در ادامه تفسیر حک

سومین نشست «شرح و تفسیر نهج البلاغه» در نیم سال اول 92 با حضور حجت الاسلام «حبیب الله سراقی» در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد.

حجت الاسلام سراقی در ابتدای این نشست در ادامه تفسیر حکمت 44  به ارزش آخرت گرایى اشاره کرد و گفت: در این حکمت حضرت امیر (ع) در عباراتی کوتاه به ذکر چهار صفت که مایه خوشبختی انسان است می پردازد که نخستین صفت ذکر معاد است. حضرت در این باره می فرماید: «طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ» خوشا به حال کسى که به یاد معاد باشد. ذکر شامل ذکر ظاهری و باطنی است. منظور از ذکر ظاهری این است که انسان با زبان خود به حمد و تسبیح الهی بپردازد و بر زبان خود ذکر سبحان الله، الحمدلله ... جاری سازد. امّا اصل ذکر و باطن آن، در عمل است. یعنی انسان باید عمل خود را به گونه ای تنظیم کند که مطابق با برنامه های قرآن و دستورات ائمه اطهار باشد.

 
وی در ادامه بیانات خود به ذکر دومین ویژگی که مایه خوشبختی و سعادت انسان است پرداخت و گفت: خوشا به حال کسی که «عَمِلَ لِلْحِسَابِ» برای روز حساب عمل کند یعنی انسان  بداند برای روز حساب از او چه می خواهند و در این دنیا چگونه عملی را پیش فرستد تا در روز حساب از او پذیرفته شود.

 حجت الاسلام سراقی در ذکر سومین ویژگی به رعایت  قناعت در زندگی  پرداخت و تصریح کرد: خوشا به حال کسی که با قناعت زندگی کند «قَنِعَ بِالْکَفَافِ» یعنی حداقل لازم زندگی را داشته باشد و به آن چه خدا به او عطا می کند راضی باشد. یکی از معضلات جوانان امروز این است که اهل قناعت نیستند. چشم و هم چشمی، تجملات و تشریفات، زندگی را به کام همگان تلخ کرده است.

وی با استناد به آیه 27و 28 سوره  فجر به رضایت خداوند از بندگان اشاره کرد و گفت: خوشا به حال کسی که از خدا راضی باشد «وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ» و این رضایت زمانی حاصل می شود که خداوند از انسان راضی باشد «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَهً مَّرْضِیَّهً» تو اى روح آرام‏یافته به سوى پروردگارت بازگرد در حالى که هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است.

حجت الاسلام سراقی در پایان افزود: بالاترین مرتبه عبادت، عبد بودن است. ثمره رضا آن است که داخل در عباد خداوند می شویم. «فَادْخُلِی فِی عِبَادِی».

 لازم به ذکر است، جلسات شرح و تفسیر نهج البلاغه روز های شنبه ساعت 10 تا 12 در محل کتابخانه دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار می شود.
آدرس کوتاه شده: