برگزاری چهارمین نشست «شرح و تفسیر نهج البلاغه»
یکشنبه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ ۱۳:۰۵ ۱۸
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
برگزاری چهارمین نشست «شرح و تفسیر نهج البلاغه»

برگزاری چهارمین نشست «شرح و تفسیر نهج البلاغه»

چهارمین نشست«شرح و تفسیر نهج البلاغه» در نیم سال اول 92، با محوریت حکمت 45 با حضور حجت الاسلام «حبیب الله سراقی» در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد.

حجت الاسلام سراقی در ابتدای بیانات

چهارمین نشست«شرح و تفسیر نهج البلاغه» در نیم سال اول 92، با محوریت حکمت 45 با حضور حجت الاسلام «حبیب الله سراقی» در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد.

حجت الاسلام سراقی در ابتدای بیانات خود به ویژگی ممتاز مومنان واقعی اشاره کرد وگفت:امیر المومنین (ع) در این حکمت به حقیقتی قابل توجه اشاره کرده و می فرماید: « لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِی هَذَا عَلَى أَنْ یُبْغِضَنِی مَا أَبْغَضَنِی » اگر با شمشیرم بر بینى مؤمن بزنم که دشمن من شود، با من دشمنى نخواهد کرد.

وی با استناد به آیه 3 سوره بقره به صفات و مشخصّات مومنین اشاره کرد و افزود : خداوند در این آیه می فرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» اهل ایمان، اهل یقین هستند و آنچه مربوط به غیب است باور دارند. یعنی مهمترین صفات بارز مومنین، یقین به عالم آخرت و عالم برزخ می باشد واین یقین را با سه ادلّه قرآن، ائمه معصومین و عقل انسان می پذیرند. مرتبه دوم اهل ایمان، .«وَیُقِیمُونَ الصَّلاهَ »است یعنی اقامه نماز و برپاداشتن آن در جامعه و محیط زندگی می باشد.ونماز برگرفته ازیک ظاهر و باطن است و باطن و حقیقت نماز ولایت است.
حجت الاسلام سراقی در ادامه با استناد به تفسیرآیه 10 سوره واقعه به معرفی شیعه واقعی پرداخت و گفت:خداوند در این آیه می فرماید:«وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» و پیشگامان پیشگامند،«اُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» آنها مقرّبانند. رسول خدا منظور از السَّابِقُونَ را حضرت علی (ع) و پیروان ایشان معرفی کرد که پیشگامان به سوی بهشت و مقربان درگاه خداوند هستند.
وی در ادامه بیانات خود به شرح تفاوت میان شیعه و محب پرداخت وگفت: تفاوت میان شیعه و محب در این است که محب در مرتبه ای پایین تر از شیعه قرار دارد. محب حضرت را دوست دارد امّا لغزش و خطا نیز از او سر می زند.نمونه یک شیعه واقعی حجر بن عدی است .آن هنگام که حضرت به او فرمود: اگر از تو بخواهند پیوند دوستی ات را از من بگسلی چه خواهی گفت؟حجر پاسخ داد: به خدا سوگند اگر با شمشیر بدن مرا پاره پاره کنند و خرمنی از آتش بیفروزند تا مرا در آن بیندازند و خاکسترم را بر باد دهند، تبری از شما را هرگز قبول نمی کنم.
حجت الاسلام سراقی با استناد به حکمت 45 تصریح کرد:مومن واقعی کسی است که ذوب و محو در ولایت شده باشد. نمازی که در آن ولایت حضرت علی(ع) نباشد، نماز نیست.روزه ای که در آن دفاع از حریم ولایت نباشد، اصلاً عبادت نیست. مومن واقعی معتقد است هر چه در عالم هستی وجود دارد خداوند به حضرت علی(ع) و اولاد او تنفیض کرده است.
وی در پایان با استناد به خطبه متقین به صفات خاصه متقین اشاره کرد و گفت: یکی از نشانه های مومن این است که در بلا و آسایش حالشان یکسان است و تحولات آنها را دگرگون نمی سازد. مومن واقعی به قدری تسلیم پروردگار است که برای امورات دنیایی خویش ناراحت نمی شود. شادابی و نشاط، غضب ، نگاه و کلام مومن فقط برای خدا است او دیگر از خود سخن نمی گوید و هر چه هست افاضه فیضی است که از جانب خدا و اهل بیت شامل حال او می شود.
لازم به ذکر است، جلسات شرح و تفسیر نهج‌البلاغه روزهای شنبه ساعت 10الی 12 در محل کتابخانه دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار می‌شود.
آدرس کوتاه شده: