عید سعید غدیر خم مبارک
چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۲ ۱۳:۰۵ ۱۲
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
عید سعید غدیر خم مبارک

عید سعید غدیر خم مبارک

 
قالت فاطمه الزهرا (س)
 
ما جعل الله بعد غدیر خم من حجه و الا عذر
خداوند پس از قدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشت.
( دلائل الامامه، ص 122)
 
اما

 

قالت فاطمه الزهرا (س)

 

ما جعل الله بعد غدیر خم من حجه و الا عذر

خداوند پس از قدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشت.

( دلائل الامامه، ص 122)

 

امام خمینی (ره)

مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم ، به ما یاد بدهند که قدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد .

قضیه غدیر ، قضیه جعل و حکومت است ، این است که قابل نصب است و الا مقامات معنوی قابل نصب نیستند یک چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا بشود. ( صحیفه امام (ره) جلد 20)

 

اکمال دین و اتمام نعمت

منادی ندا کرد : همه مردم  متوقف شوند و آنان که پیش رفته اند باز گردند. با این دستور همه مرکبها از حرکت ایستادند و در غدیر خم پیاده شدند. پیامبر اکرم (ص) به سلمان و ابوذر و مقداد و عمار دستور داد تا جایگاهی برای نامه سه روزه فراهم کنند با چیدن سنگها بر روی یکدیگر و رواندازهای شتران منبر بلندی ساختند. بطوریکه پیامبر هنگام سخنرانی مشرف بر همه مردم باشند.

ابتدا نماز  ظهر به امامت آن حضرت خوانده شد آنگاه پیامبر اکرم بر فراز آن منبر ایستاد و علی بن ابیطالب را فرا خواند. تا بالای منبر بیاید و در سمت راست آن حضرت بایستد .

پس نگاهی به سمت راست و چپ جمعیت نمودند و منتظر شدند تا مردم کاملاً جمع شوند. پس از آماده شدن مردم ، پیامبر اکرم (ص) سخنرانی تاریخی و آخرین خطبه رسمی خود را برای جهانیان آغاز کردند و پس از حمد و ثناء الهی و بیان مقدماتی به موضوع اصلی یعنی معرفی علی بن ابیطالب (ع) به عنوان جانشین بلافصل خودش پرداخت.

در این مراسم پیامبر خدا (ص) عمامه خود را که سحاب نام داشت به عنوان تاج افتخار بر سر امیر المومنین قرار دادند.

با دستور پیامبر اکرم (ص) دو خیمه برپا شد. در یکی خود آن حضرت و در دیگری علی بن ابیطالب (ع) نشسته و سه روز آنجا اقامت نمودند و مردم دسته دسته آمدند و با پیامبر اکرم (ص) تجدید پیمان و با علی (ع) به عنوان امیر مومنین بیعت کردند و تبریک گفتند .

در لحظات پایانی غدیر شخصی بنام حارث بن نعمان فهری نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: خداوندا اگر آنچه          محمد  ( ص) می گوید  حق و از جانب توست سنگی از آسمان بر ما بیار یا عذاب دردناکی بر ما بفرست.

ناگهان : سنگی از آسمان  فرود آمد و بر سرش خورد و از پشتش خارج شد و آن مرد را هلاک کرد و آیات شریفه :             (( سأل سائل بعذاب واقع (1) للکافرین لیس له دافع (2) من الله ذی المعارج ) پرسنده ای از عذاب واقع شونده ای پرسید :

1-    اکه اختصاص به کافران دارد ( و) آن بازدارنده ای نیست . ( 2 ) (و) از جانب خداوند صاحب درجات                    ( و مراتب) است . ( سوره معارج آیات 3-1) در این مورد نازل شد.

 

( غدیر زلال وحی . ص 15)

آدرس کوتاه شده: