تضمین ایمنی شهر با مرکز کنترل ترافیک
دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ۱۳:۰۵ ۱۸
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
تضمین ایمنی شهر با مرکز کنترل ترافیک

تضمین ایمنی شهر با مرکز کنترل ترافیک

 
اسلامشهر به‌عنوان یکی از شهرهای اقماری  تهران دارای مشکلات ترافیکی مختص خود است. این شهر از طریق محور تهران - ساوه، شاه‌راه ارتباطی با استان‌های غربی و جنوب‌غربی کشور است. به همین دلی

 

اسلامشهر به‌عنوان یکی از شهرهای اقماری  تهران دارای مشکلات ترافیکی مختص خود است. این شهر از طریق محور تهران - ساوه، شاه‌راه ارتباطی با استان‌های غربی و جنوب‌غربی کشور است. به همین دلیل حجم ترافیک عبوری از آن در خور توجه است. میدان نماز به‌عنوان مهم‌ترین نقطه ورودی شهر از سمت تهران (محل تلاقی کمربندی الغدیر، بلوار مخابرات و بلوار بسیج مستضعفین) دارای مشکلات ترافیکی زیادی است که به همین نسبت پتانسیل بالایی جهت نصب سیستم‌های ITS نیز دارد.


ITS چیست؟

ITS به معنی استفاده و به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین مانند الکترونیک، ارتباطات و سیستم‌های کنترل است. این تکنولوژی‌های نوین به‌منظور ارتقا سطح ایمنی، کارایی و ارزانی در حمل و نقل است که برای شیوه‌های مختلف حمل و نقل مانند جاده، راه‌آهن، هوایی و دریایی قابل تعمیم است. با توجه به بررسی‌ها و مطالعات انجام شده در اسلامشهر، تجیهزاتی هم‌چون دوربین‌های نظارت تصویری، تابلوهای پیام متغیر، دوربین‌های کنترل سرعت، ترددشمارهای برخط و سیستم‌های کنترل هوشمند تقاطع، جزو نیاز‌های اولیه ITS در اسلامشهر است. شهرداری اسلامشهر با عنایت به این نیاز اساسی اقدام به تأمین زیرساخت‌های لازم کرده چراکه توسعه صنایع و افزایش سطح رفاه اجتماعی مستلزم به‌کارگیری تجهیزات روزآمد است.


راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک در شهرداری

به گفته‌ی رضا قاسمی؛ مدیر اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری اسلامشهر راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک از سال 91 در دستور کار قرار گرفت که پس از انجام مطالعات، زیرساخت‌های مورد نیاز از سال 92 تهیه و نصب شده‌اند.

این مرکز تاکنون به سه دوربین ثبت تخلف سرعت، 13 دوربین نظارت تصویری و یک دوربین ترددشمار مجهز شده و اتاق مانیتورینگ آن نیز با مراکز قضایی و انتظامی لینک مستقیم دارد که از این طریق می‌توان اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار داد.

شهردار اسلامشهر در حاشیه افتتاح این مرکز به خبرنگار توسعه و شهرسازی گفت: این برای اولین بار است که مجموعه مدیریت شهری در اسلامشهر اقدام به راه‌اندازی دوربین‌های ثبت تخلف سرعت، دوربین‌های نظارت تصویری و سیستم‌های ترددشمار آنلاین کرده است که می‌تواند در کنترل ترافیک نقش بسزایی ایفا کند.

احمد رییسی تصریح کرد: 13 دستگاه دوربین نظارت تصویری در میادین و چهارراه‌های اصلی شهر و سایر اماکن مهم نصب شده تا ضمن پوشش تصویری و کنترل ترافیک، در مواقع خاص و حوادث غیرمترقبه بتوان جریان ترافیک را تسهیل کرد.

وی اظهار کرد: برای نصب و راه‌اندازی اتاق مانیتورینگ و سیستم نظارت تصویری سه میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه شده است، همچنین سیستم ثبت تخلفات این مرکز با هزینه‌ای بالغ بر 230 میلیون تومان مجهز به سه دستگاه سیستم ثبت تخلف سرعت راداری شده است.

وی افزود: سیستم ترددشمار مرکز کنترل ترافیک که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به کلیه وسایل نقلیه عبوری و ورودی در ابتدای شهر نصب شده 750 میلیون تومان هزینه در بر داشته است که می‌تواند جزو ابزارهای مهم و کارآمد برنامه‌ریزی شهری باشد.


تسهیل جریان ترافیک و عبور و مرور شهری

رییس شورای اسلامی شهر اسلامشهر نیز در خلال آیین افتتاح مرکز کنترل ترافیک شهرداری از این مرکز به‌عنوان یکی از مراکز مهم و تأثیرگذار در زمینه کنترل ترافیک و افزایش ایمنی یاد کرد.

ولی‌اله اصغری با اشاره به کارکردهای مختلف این مرکز گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای این مرکز کمک به تسهیل جریان ترافیک و عبور و مرور شهری است که می‌تواند در روند زندگی روزمره شهروندان تأثیر بسزایی داشته باشد.

رییس شورای شهر ادامه داد: افزایش ایمنی حمل و نقل و کاهش مصرف سوخت و آلودگی‌‌های ناشی از ترافیک از دیگر مواردی است که برای کارکرد این مرکز می‌توان لحاظ کرد.

وی ضمن تأکید بر لزوم افزایش سرعت پاسخ‌گویی به وقایع و رویدادهای ترافیکی و کاهش نرخ وقوع آنها، این دو مهم را از مأموریت‌های مرکز کنترل ترافیک دانست و افزود: پوشش تصویری از اماکن حساس، میادین و چهار‌راه‌های اصلی شهر نیز از کارکرد‌هایی که مرکز کنترل ترافیک عهده‌دار شده است.

اصغری در پایان به نقش این مرکز در کنترل حوادث غیرمترقبه اشاره و عنوان کرد: این مرکز می‌تواند وظیفه مدیریت بحران را عهده‌دار شده و زمینه‌ساز ارائه خدمات مطلوب توسط آتش‌نشانی، اورژانس و شهرداری شود.


گسترش ITS در آینده‌ای نزدیک

مدیر اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری از توسعه و گسترش دوربین‌های نظارتی در سطح شهر خبر داد. قاسمی گفت: 5 دوربین دیگر به مجموعه دوربین‌های موجود اضافه خواهد شد، همچنین سه دستگاه دوربین ترددشمار نیز در ورودی‌ها و خروجی‌ها نصب می‌‌شود. ضمنا 15 سیستم ترددشمار در 15 نقطه از شهر نصب خواهد شد که حجم ورودی‌ها و خروجی‌ها را ثبت می‌کنند.

 

آدرس کوتاه شده: