شاتره؛ پیشانی شهر حافظان قرآن و قهرمانان ورزشی
پنجشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۳ ۱۳:۰۵ ۲۵
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
شاتره؛ پیشانی شهر حافظان قرآن و قهرمانان ورزشی

شاتره؛ پیشانی شهر حافظان قرآن و قهرمانان ورزشی

اسلامشهر را علاوه بر اینکه مهد پرورش قهرمانان ورزشی، و اهالی فرهنگ و هنر بوده و هست، به‌نام حافظان قرآن نیز یاد می‌‌‌‌‌شناسند. شهری که از دیرباز استعدادهای متنوع فرهنگی، ورزشی، هنری، اقتصادی، اجتماعی

اسلامشهر را علاوه بر اینکه مهد پرورش قهرمانان ورزشی، و اهالی فرهنگ و هنر بوده و هست، به‌نام حافظان قرآن نیز یاد می‌‌‌‌‌شناسند. شهری که از دیرباز استعدادهای متنوع فرهنگی، ورزشی، هنری، اقتصادی، اجتماعی را شناسایی کرده و به‌عنوان سرمایه‌های انسانی، تحویل اجتماع داده است.
در مدخل ورودی غربی این شهر که روزانه هزاران نفر از سمت تهران از آن عبور کرده و وارد اسلامشهر می‌شوند، نام «شاتره» بر تابلویی بزرگ خودنمایی می‌کند. شهرکی قدیمی که دارای قدمتی تاریخی است و پذیرای بیش از 12 هزار نفر از شهروندانی است که در آن سکونت دارند. وجود برخی مشکلات قدیمی که از دیرباز دامن‌گیر اهالی شاتره بوده همواره ساکنان این منطقه را در نوعی سردرگمی اداری قرار داده با این حال شهرداری منطقه چهار اسلامشهر که در شاتره حضوری فعال داشته، با ارائه خدمات به شهروندان، تلاش کرده زمینه را برای آسایش و آرامش آنها فراهم کند.

نمادی برای معرفی شهر
شاید پرداختن به وجه بصری شهر و زیباسازی منطقه، یکی از اولویت‌های شاتره محسوب شود چراکه ورودی اصلی شهر به‌شمار رفته و روزانه هزاران نفر از آن عبور می‌کنند تا وارد اسلامشهر شوند. این موضوع توجه بیش از پیش به نمای عمومی و منظر شهری را طلب می‌کند و بر همین اساس شهرداری منطقه چهار بر آن است تا با سامان‌دهی وضع موجود، نسبت به ایجاد چند المان از جمله سر در وردی شهر اقدام کند.
علی کیا؛ سرپرست شهرداری منطقه چهار در این خصوص می‌گوید: شهر ما فاقد یک المان در نقطه‌ی ورودی است که همین امر باعث شده تا مسافران مرز اسلامشهر و نقطه ورود به آن را به‌درستی متوجه نشوند که این نقیصه می‌تواند با ایجاد یک سر در ورودی مناسب که معرف ویژگی‌های شهرمان باشد جبران شود.
وی در ادامه ضمن اشاره به وجود هنرمندان سرشناس در اسلامشهر تصریح می‌کند: با تصویب این طرح می‌توان از ظرفیت هنرمندان بزرگی که در این شهر ساکن هستند، برای طراحی یک المان جامع بهره برد و به این ترتیب یک ورودی مناسب و شکیل برای شهر طراحی کرد.
کیا جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی و علائم مزاحم صنوف را از دیگر اقداماتی که در راستای زیباسازی شهر می‌توان انجام داد قلمداد کرده و می‌افزاید: در بلوار اصلی آیت‌الله سعیدی شاهد نصب انواع تابلوهای صنفی بودیم که گاهی به لحاظ بصری، نوعی ناهماهنگی و عدم توازن را موجب شده بودند که همین امر به نازیبایی این مسیر دامن زده بود، لذا با استقبال مردم، کسبه و صنوف، نسبت به جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی و علائم مزاحم اقدام کردیم تا از این طریق بلوار اصلی، خلوت‌تر و از حیث بصری مرتب‌تر باشد.

توجه ویژه به صاحبان صنایع و صنوف
شاتره به دلیل برخورداری از موقعیتی خاص در محور بلوار آیت‌الله سعیدی همواره مورد استقبال اهالی صنایع به‌ویژه صنوف خدماتی بوده است. وجود شهرک صنعتی، شهرک کامیون‌داران و گاراژهای متعددی که به ارائه خدمات تخصصی مشغول هستند، از ظرفیت‌های بالقوه این منطقه برای توسعه و پیشرفت به‌شمار می‌ورند.
شهردار منطقه چهار در این خصوص به خبرنگار توسعه و شهرسازی می‌گوید: ضمن انجام ملاقات‌های مستمر با صاحبان صنایع و مسئولین دست‌اندر کار در شهرک صنعتی، مشکلات و نیازهای آنها که به مجموعه مدیریت شهری مرتبط است را بررسی کردیم تا بتوانیم با رفع آنها، زمینه را برای فعالیت بهتر صنوف فراهم کنیم.
وی ادامه می‌دهد: حل برخی مشکلات که از گذشته میان برخی صاحبان صنوفو شهردای وجود داشته می‌تواند موجب گشایش گره‌های متعددی شود که اتفاقا این گره‌گشایی‌ها عواید سیاری برای شهروندان خواهد داشت، در همین راستا با دعوت از متولیان و مدیران‌عامل چند مجموعه بزرگ واق در منطقه چهار، تلاش کردیم تا راه‌های حصول توافق را بررسی کنیم که تاکنون گام‌های مثبتی در این مسیر برداشته شده است.

ارتباط مستمر با شهروندان
یکی از عوامل پیشبرد اهداف مدیریت شهری در مناطق، داشتن ارتباط مستمر و توأم با اعتماد دوطرفه میان شهرداری و شهروندان است. برای ایجاد این تعامل سازنده می‌توان از راهکارهای متنوعی بهره برد که دیدارهای مردمی و چهره‌به‌چهره از آن دسته‌‌اند. در همین راستا در ماه‌های گذشته و به فراخور مناسبت‌های، شهردار منطقه چهار با مردم دیدارهای متعددی داشته است؛ دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، دیدار با دانش‌آموزان، دیدار با شهروندان در مساجد و حسینیه‌ها و دیدار با نخبگان و موثرین منطقه.
سرپرست شهرداری منطقه چهار تصریح می‌کند: ائمه جماعات مساجد و اعضای شورای روستا نیز می‌توانند مدیریت شهری را در انجام وظایف ذاتی خود یاری کنند بر همین مبنا جلسات متعددی با ائمه جماعات و اعضای شورا داشتیم تا از این طریق ضمن رسیدگی به معضلات و مشکلات مردم منطقه و تلاش برای رفع آنها، فرصتی را برای تعامل هرچه بیشتر فراهم کنیم، همچنین در دیدارهای جداگانه‌ای که با مسئولین منطقه از جمله فرماندهان و پرسنل نیروی انتظامی – که همزمان با هفته نیروی انتظامی – صورت گرفت، تلاش شده تا ارتباط سازنده‌ای میان بخش‌های اداری و شهرداری منطقه برقرار شود.

شهروندان شاتره چه مطالباتی دارند؟
شاتره علی‌رغم جمعیت 12 هزار نفری خود تنها از یک پارک پنج‌هزار متری بهر‌مند است که اخیرا و همزمان با هفته دولت، به همت شهرداری مطنقه افتتاح شد. سعید صادق‌پور؛ رییس شورای روستای شاتره در این خصوص به خبرنگار توسعه و شهرسازی می‌گوید: با همت شهرداری منطقه چهار شاهد اففتاح یک پارک پنج‌هزار متر مربعی در شاتره بودیم که با استقبال شهروندان مواجه شد و در حال حاضر مردم منطقه با حضور در این پارک از وسایل ورزشی موجود در آن استفاده می‌کنند.
سرپرست شهرداری منطقه چهار نیز در این خصوص یادآور می شود: برای تأمین فضای تفریحی نظیر پارک و بوستان، در صدد ایجاد دو پارک ده هزار متری هستیم که امیدواریم با حمایت‌های لازم موفق به ایجاد آنها شویم.
یکی دیگر از خواسته‌های اصلی مردم شاتره احداث مجموعه‌ای فرهنگی است تا شهروندان بتوانند از خدمات آن بهره ببرند. به گفته صادق‌پور، شاتره فاقد هرگونه مجموعه فرهنگی نظیر فرهنگسرا، سالن نمایش، سینما، خانه فرهنگ و نظیر آن است که جا دارد به این خلاء توجه ویژه‌ای شود.
کیا نیز در این زمینه به برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده اشاره کرده و اضافه می‌کند: ایجاد فضاهای فرهنگی از جمله اولویت‌هایی است که باید با برنامه‌ریزی و کارشناسی لازم در سطح منطقه صورت گیرد.
رییس شورای روستای شاتره نبود فضاهای ورزشی را یکی دیگر از معضلات این منطقه دانسته و ایجاد چنین فضاهایی را از مطالبات اصلی شهروندان می‌داند. همچنین باید به بحث تعریض جاده ساوه، ایجاد درمانگاه و مراکز بهداشتی، استقرار پاسگاه نیروی انتظامی، توجه به اماکن مذهبی و مهمتر از همه نهایی شدن مسأله اوقافی بودن املاک، به‌عنوان مطالبات اساسی مردم شاتره اشاره کرد.
دریافت خدمات مناسب، حق شهروندان شاتره است
رییس شورای شهر اسلامشهر در گفتگو با خبرنگار توسعه و شهرسازی با بیان این مطلب که از مشکلات و معضلات شاتره مطلع است می‌گوید: فارغ از اینکه این منطقه به لحاظ تقسیمات چه جایگاهی دارد باید به این مسأله توجه داشت که ساکنان آن به دریافت خدمات نیاز دارند و باید برای ارئه بهترین خدمات به آنها تلاش کرد.
ولی‌اله اصغری تصریح کرد: ایجاد فضای سبز و پارک، از جمله مواردی است که نیاز آن در ظاطره به شدت احساس می‌شود و در تلاش هستیم تا این مهم را محقق کنیم، همچنین باید در نظر داشت که این منطقه یکی از قطب‌های اقتصادی اسلامشهر به‌شمار می‌رود لذا می‌بایست با صاحبان صنایع تعامل مثبتی ایجاد کرد تا از این طریق زمینه برای همکاری دوجانبه فراهم شود.
وی در ادامه بر تقویت توان کارشناسی منطقه تأکید کرد و ادامه داد: تقویت بدنه کارشناسی شهرداری در منطقه چهار می‌تواند زمینه‌ساز حل بسیاری از مشکلات و برقراری ارتباطی سازنده میان مجموعه‌های نظیر شهرک صنعتی و شهرداری شود که از عواید آن، همه شهروندان شهر منتفع خواهند شد.
اصغری دریافت خدمات مناسب را حق شهروندان شاتره دانست و بر تلاش مجموعه مدیریت شهری بر ارائه خدمات مناسب به مردم شاتره تأکید کرد.

آدرس کوتاه شده: