توزیع کلاه ایمنی در بین موتورسواران اسلامشهری
دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ۱۳:۰۵ ۱۸
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
توزیع کلاه ایمنی در بین موتورسواران اسلامشهری

توزیع کلاه ایمنی در بین موتورسواران اسلامشهری

استفاده از کلاه‌کاسکت در رانندگی با موتور، می‌تواند نقشی اساسی
برای حفظ جان موتورسوار در تصادفات ایفا کند. متأسفانه علی‌رغم تأکیدات مکرر در
خصوص استفاده از کلاه‌های مناسب و ایمن، بسیاری از موتورسوار

استفاده از کلاه‌کاسکت در رانندگی با موتور، می‌تواند نقشی اساسی برای حفظ جان موتورسوار در تصادفات ایفا کند. متأسفانه علی‌رغم تأکیدات مکرر در خصوص استفاده از کلاه‌های مناسب و ایمن، بسیاری از موتورسواران نسبت به تهیه و استفاده از این وسیله کاهلی می‌کنند.

به گزار روابط عمومی شهرداری اسلامشهر، مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری  به منظور ترویج فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی، ضمن دعوت از سرپرست شهرداری و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اسلامشهر، اقدام به اهدا کلاه ایمنی به موتورسواران بدون کلاه کرد.

 علیرضا ناصری‌پور سرپرست شهرداری اسلامشهر در حاشیه این مراسم ضمن اشاره به وظیفه ذاتی مجموعه مدیریت شهری در حوزه فرهنگ‌سازی و ترویج شؤون شهرنشینی گفت: این حرکت نمادین می‌تواند موجب ترغیب و تشویق موتورسواران برای استفاده از کلاه ایمنی شود و به این ترتیب بخشی از سوانح رانندگی مربوط به موتورسواران کاسته خواهد شد.

سرپرست شهرداری اسلامشهر ادامه داد: متأسفانه برخی موتورسواران با عدم استفاده از کلاه ایمنی، نه تنها جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند بلکه موجب آزار شهروندان، خانواده و اخلال در نظم و ترافیک نیز می‌شوند.

وی یادآور شد: ترویج فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند زمینه‌ساز ارتقا ایمنی شود.

مرگ و میر در موتورسواران

آیا می‌دانید در کشور ما درصد مرگ و میر موتورسواران بسیار بالاست؟ آیا می‌دانید در تمام دنیا بیشتر اهداء‌کنندگان اعضاء بدن، موتورسواران حادثه دیده‌ای هستند که دچار مرگ مغزی شده‌اند؟

متاسفانه برخی از موتورسواران نه تنها به حقوق سایر شهروندان احترام نمی‌گذارند بلکه نسبت به جان خویش، اعضای خانواده و دوستان خود نیز بی‌اعتنا هستند. مهم‌ترین تخلفات موتورسواران که روزانه قابل رصد شدن هستند عبارت‌اند از عدم استفاده از کلاه ایمنی، عبوراز چراغ قرمز، چند ترکه سوار شدن، تردد درخطوط ویژه اتوبوسرانی، ایجاد صدای ناهنجار، تک‌چرخ زدن، انجام حرکات نمایشی، حرکت از پیاده‌روها، سبقت گرفتن از سمت راست خودروها، عدم رعایت حق تقدم وسایل دیگر، سوار کردن سرنشین و حمل بار بیش از حد مجاز، بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی هنگام عدم حضور پلیس، رانندگی بدون گواهینامه موتورسواری، عدم حرکت از سمت راست، حرکت درخلاف جهت مسیر و نظایر آن. هر یک از این تخلفات به نوبه خود می‌تواند از سطح ایمنی لازم برای رانندگی با موتور کاسته و جان موتورسوار را در معرض تهدید قرار دهد.

نکته قابل توجه آن‌که ٢۵ درصد از موتورسواران درگیر در تصادفات مرگ‌بار، کمتر از سه ماه از زمان مالکیتشان می‌گذرد. همچنین ١٧ درصد آنها نیز مالک موتور نیستند. به همین منظور در صورتی که موتور جدیدی را می‌رانید یا موتوری را به امانت گرفته‌اید، توصیه می‌شود به تدریج با آن آشنا شوید. چنان‌چه مدت زمان زیادی است که موتور نرانده‌اید یا به تازگی رانندگی با موتورسیکلت را آغاز کرده‌اید، احتیاط دوچندان داشته باشید.

استفاده از کلاه ایمنی تا چه حد مفید است؟

در رانندگی با موتورسیکلت، عامل اصلی مرگ و میر، آسیب‌های ناشی از ضربه‌های وارده به سر موتورسواران است. چراکه پس از عدم تعادل و واژگون شدن موتور، در اغلب موارد، این سر موتورسوار است که دچار آسب می‌شود. واقعیت این است که موتورسواران فاقد کلاه ایمنی تقریبا سه برابر بیش از موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند دچار حوادث منجر به آسیب‌های مغزی می‌شوند.سالانه بسیاری ازموتورسیکلت سواران در حوادث رانندگی با کمترین آسیب و جراحت بر بدن خود، تنها به دلیل ضربه به ناحیه سر خود دچار شکستگی جمجمه شده و جان خود را ازدست می‌دهند.


چه نوع کلاه ایمنی برای موتورسواران مناسب است؟

بهترین کلاه ایمنی، تمام رخ کامل است که سر و صورت موتورسوار را از باد، گرد و خاک، آلودگی، باران، حشرات و سنگ‌ریزه حفظ کرده و باعث توجه کامل راننده به جلو شود. باید زمانی که کلاه ایمنی را روی سر خود می‌گذارید و آن را با دو دست خود حرکت می‌دهید احساس کنید که پوست سر شما با کلاه حرکت می‌کند و کلاه ایمنی بدون اینکه روی سر شما بلغزد همراه با سر شما به اطراف می‌چرخد.


به جلو توجه کن!

عدم توجه به جلو، بالاترین علت تصادفات موتورسیکلت‌سواران است. در واقع تمرکز حواس در حین رانندگی، باعث کاهش تصادفات می‌شود. اگر بخواهیم به مهمترین دلایل عدم توجه به جلو در هنگام رانندگی با موتور اشاره کنیم می‌توانیم از این موارد یاد کنیم: خستگی و خواب‌آلودگی، استفاده از تلفنِ‌همراه حین رانندگی با موتورسیکلت، صحبت با سرنشینان، خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، نگاه کردن به اطراف ( مغازه‌ها، اشخاص یا مناظر)، استفاده از مشروبات الکلی، مواد مخدر و خواب‌آور.


خطر ناشناخته

آیا می دانید موتورسیکلت در 41 درصد از تصادفات تنها وسیله‌ی درگیر در حادثه بوده و وسیله‌ی نقلیه دیگری در آن دخالت ندارد. اکثر این تصادفات در پیچ‌ها حادث شده و سرعت نیز در اغلب اوقات در وقوع تصادف دخیل بوده است. بنابراین برای یک موتورسوار بسیار مهم است که به تکنیک‌های رانندگی تسلط داشته باشد و مقررات ترافیک و حدود سرعت را رعایت کند.

مقررات اختصاصی موتورسیکلت

در اینجا به چند مورد از مواد قانونی مرتبط با رانندگی با موتور اشاره می‌شود. مواردی که آشنایی با آنها می‌تواند ما را در استفاده بهتر از این وسیله‌ی نقلیه کمک کند.

ماده 164. رانندگان و سرنشینان هر نوع موتورسیکلت و دوچرخه موتوردار باید به کلاه ایمنی مجهز باشند.

ماده 165. رانندگان موتورسیکلت نباید در یک خط عبور به موازات و در کنار خودروها حرکت کنند.

ماده 166. رانندگان موتورسیکلت باید به هنگام رانندگی تنها روی زین موتورسیکلت بنشینند و حق ندارند شخص دیگری را بر ترک سوار کنند، مگر این‌که در ترک نیز یک زین کامل برابر استاندارد ساخت موتورسیکلت نصب شده یا موتورسیکلت دارای یدک پهلو باشد.

ماده 167. عبور موتورسیکلت، موتور گازی و دوچرخه‌سوار از پیاده‌رو و وسط دسته‌جات، بازار و نقاط شلوغ ممنوع است.

ماده 168. موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه‌سواران حق ندارند هنگام رانندگی، بار نامتعارف و اشیای دیگری حمل کنند یا حرکات نمایشی یا اعمالی انجام دهند که نیازمند برداشتن دست‌های آنان از روی فرمان باشد.

ماده 169. راندن موتورسیکلت، موتور گازی و دوچرخه هنگام لغزنده بودن جاده‌ها ممنوع است.

آدرس کوتاه شده: