غدیر خم
پنجشنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۰۵ ۱۸
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
غدیر خم

غدیر خم

-

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

غدیر خم

با چیدن سنگها بر روی یکدیگر و رواندازهای شتران منبری بلندی ساختند . به طوری که پیامبر هنگام سخنرانی مشرف بر همه ی مردم باشند .

ابتدا نماز ظهر به امامت آن حضرت خوانده شد . آنگاه پیامبر اکرم بر فراز آن منبر ایستاد و علی بن ابیطالب را فرا خواند تا بالای منبر بیاید و در سمت راست آن حضرت بایستد .

پس نگاهی به سمت راست و چپ جمعیت نمودند و منتظر شدند تا مردم کاملا جمع شوند . پس از آماده شدن مردم ، پیامبر اکرم (ص) سخنرانی تاریخی و آخرین خطابه ی رسمی خود را برای جهانیان آغاز کردند و پس از حمد و ثنا ء الهی و بیان مقدماتی به موضوع اصلی یعنی معرفی علی بن ابیطالب (ع) به عنوان جانشین بلافصل خویش پرداخت .

در این مراسم پیامبر خدا(ص) عمامه ی خود را که سحاب نام داشت  به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمومنین قرار دادند .

با دستور پیامبر اکرم (ص) دو خیمه برپا شد . در یکی خود آن حضرت و در دیگری علی بن ابیطالب نشسته و سه روز آنجا اقامت نمودند و مردم دسته دسته آمدند و با پیامبر اکرم تجدید پیمان کردند و با علی (ع) به عنوان امیر المومنین بیعت کردند و تبریک گفتند .

در لحظات پایانی غدیر شخصی به نام حارث بن نعمان فهری نزد پیامبر (ص آمد و گفت : خداوندا! اگر آنچه محمد (ص) می گوید حق است و از جانب توست سنگی از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناکی بر ما بفرست .

ناگهان سنگی از آسمان فرو آمد و بر سرش خورد و از پشتش خارج شد و آن مرد را هلاک کرد . و آیات شریفه "« سأَلَ ساَئِلٌ بِعَذابٍ واقِع(1 ) لِلکَافرینَ لَیسَ لَهُ داَفِع (2) مِنَ الله ذِی المَعارِج ؛ پرسنده ای از عذاب واقع شونده ای پرسید ، که اختصاص به کافران دارد و آن را بازدارنده ای نیست ، و از جانب خداوند صاحب درجات و مراتب است .» ( سوره ی معارج ؛ آیات 3-1 ) در این مورد نازل شد .

(غدیر در زلال وحی ، ص15 )

 

آدرس کوتاه شده: