نظر شیعه و دشمنان شیعه پیرامون «شفاعت»
پنجشنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۰۵ ۱۹
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
نظر شیعه و دشمنان شیعه پیرامون «شفاعت»

نظر شیعه و دشمنان شیعه پیرامون «شفاعت»

برخی از دشمنان شیعه و وهابی ها شفاعت را پارتی بازی می دانند در حالی که علمای شیعه  شفاعت را کمک کردن موجود قوی به موجود ضعیفی می دانند که قابلیت تکامل داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری دارالقرآن شه

برخی از دشمنان شیعه و وهابی ها شفاعت را پارتی بازی می دانند در حالی که علمای شیعه  شفاعت را کمک کردن موجود قوی به موجود ضعیفی می دانند که قابلیت تکامل داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری دارالقرآن شهرداری اسلامشهر،حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نوروزی امام جمعه شهرستان اسلامشهر در جلسه تفسیر قرآن کریم که پیش از ظهر روز گذشته (چهارشنبه ششم آبان ماه) در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا.. الحسین نکات و پیام آیه 255 سوره مبارک بقره را بیان کرد، مهمترین موضوعات مطرح شده در این جلسه تفسیر به شرح زیر است:

اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ 
اگر سوال شود بزرگترین ، شریفترین  آیات قرآن کریم کدام است می توان به آیه 255 سوره بقره اشاره کرد. بر اساس روایات این آیه به قله قرآن تعبیر شده است.معمولا آیت الکرسی سه آیه در نظر گرفته می شود اما نقل مشهور این است که آیت الکرسی یک آیه است. ضمن اینکه از کلمه «آیه» هم مشخص می شود که مقصود یک آیه است نه چند آیه .
پیامبر اکرم (صلوات ا... علیه) در روایتی خطاب به امیر مومنان علی (علیه السلام) می فرمایند :  سوره برگزیده قرآن کریم بقره و برگزیده سوره بقره ، آیت الکرسی است، این آیه دارای 50 کلمه است که خداوند در هر کلمه ی آن 50 برکت مادی و معنوی قرار داده است.
امام سجاد (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلوات ا... علیه) نقل می کنند که رسول خدا (صلوات ا... علیه) فرمودند: «هرکس 4 آیه از اول سوره بقره و آیه الکرسی را با دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچ بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند و شیطان به وی نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند.»

«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ»
 
کلمه «الْحَیُّ» در اینجا بدین معنی است که همه موجودات سرانجام مرگ را می چشند چرا که حیاتشان غیر از ذاتشات است و از جایی دیگر به آن ها داده شده است اما خداوند حیاتش عین ذاتش است . عبارت «الْقَیُّومُ» در این آیه صیغه مبالغه و به معنای بسیار قیام کننده است به این معنی که تدبیر امور عالم هستی، قائم به خداوند است .
«لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ »

همه مخلوقات نیاز به استراحت  و خواب دارند همه مخلوقات محتاجند. «سِنَهٌ» به معنای چرت و خوابی که هنوز عمیق نیست. خداوند نیاز به خواب و استراحت ندارد چرا که اگر احتیاج به استراحت داشت محتاج و نیازمند می شد.

«َلهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»

 
مالکیت مطلق از آن خود اوست در حالی که مالکیت مخلوقات  محدود، مقید و موقت است به عنوان مثال خانه انسان بعد از مرگ او، دیگر متعلق به او نیست. «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ»
 مشرکین خداوند را قبول داشتند اما برای او شریک قرار داده بودند به طوری در خانه کعبه 60 بت وجود داشت.آنان در توجیه این عمل خود می گفتند که بت ها شفیعان ما نزد خداوند هستند؛ عبارت «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ »در این آیه در پاسخ به این مشرکان است  و اعتقاد باطل و پوچ بت پرستان را نفی می کند. هیچ کسی بدون اذن خدا نمی تواند شفاعت کند.
در آیه 255 سوره بقره دو مطلب وجود دارد یکی اینکه شفاعت وجود دارد دوم اینکه شفاعت تنها به اذن خداوند صورت می گیرد.
برخی از دشمنان شیعه و وهابی ها شفاعت را پارتی بازی می دانند در حالی که علمای شیعه  شفاعت را کمک کردن موجود قوی به موجود ضعیفی می دانند که قابلیت تکامل داشته باشد. به عنوان مثال در رشد یه دانه، نور، خاک، آب و هوا  به عنوان واسطه و شفیع کمک می کنند. بر این اساس پیامبر اکرم (صلوات ا... علیه) و ائمه اطهار (علیهم السلام) مومنینی که لیاقت  و شایستگی داشته باشند کمک می کنند. «یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ »
آنچه پیشه رو و پشت سرشان است را خداوند می داند یعنی خداوند گذشته و  آینده همه موجودات را می داند. این عبارت اشاره به علم خدا دارد.پیامبران  و ائمه اطهار (علیهم السلام) نه همه علوم بلکه بخشی از علم را داشتند. اگر خداوند چیزی به پیامبران  و ائمه اطهار (علیهم السلام) عنایت کند چیزی از علم خودش کم نمی شود.
 
«وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ »
هیچ مخلوقی از علم احاطه ندارد مگر اینکه خداوند بخواهد. در حال حاضر و با پیشرفت علم و تکنولوژی  مسائلی وجود دارد که هنوز لا ینحل است  و انسان بر آن احاطه ندارد. اینکه حقیقت حیات چیست؟ حقیقت مرگ چیست ؟ از جمله مواردی هستند که به طور کامل برای بشر شناخته شده نیست.

در پایان این جلسه تفسیر از تعدادی از کارکنان دارالقرآن شهرداری اسلامشهر که در برگزاری هر چه بهتر ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدا.. الحسین (علیه السلام) در این موسسه نقش داشتند، تجلیل به عمل آمد.
 
قابل ذکر است جلسات تفسیر امام جمعه شهرستان اسلامشهر هر هفته چهارشنبه ها ساعت 11 در  محل دارالتلاوه دارالقرآن شهرداری اسلامشهر به نشانی اسلامشهر، جناب بوستان تقوی برگزار می شود .

آدرس کوتاه شده: