24 آبان روز کتاب و کتاب خوانی
یکشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۰۵ ۲۱
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
24 آبان روز کتاب و کتاب خوانی

24 آبان روز کتاب و کتاب خوانی

کتاب از گذشته های دور به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدید‌آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند. امروزه نیز حاصل از تفکر و تجربه

کتاب از گذشته های دور به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدید‌آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند. امروزه نیز حاصل از تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت بوسیله کتاب در دسترس همگان قرا رمی‌گیرد و کتابخانه ها، کانون‌ها و همایش صاحب‌نظران و گلستان پرطراوت صاحبان معرفت است.درحال حاضر کتاب و کتاب خوانی چه موقعیتی در کشور ما ایران دارد؟ این سؤالی است که همه آنهایی که دغدغه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در یک کلام آرزوی رشد و کمال این کشور را در دل دارند، باید پاسخی اساسی برای آن پیدا کنند. تجربه جهانی نشان می دهد که رشد و توسعه تمدنها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد باید تأکید کرد که علیرغم رشد رسانه های گوناگون جمعی تاکنون هیچ رسانه ای نتوانسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدنها داشته است، ایفا نماید.
گرچه کشورهای درحال توسعه نزدیک به ۸۰درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اما کمتر از ۳۰درصد کتابهای مصرفی جهان را تولید می کنند و کمتر از این نسبت نیز به کتابخوانی مشغول هستند، این در شرایطی است که کشورهای پیشرفته یا توسعه یافته که حدود ۲۰درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، ۷۰درصد کتابهای مصرفی جهان را تولید می کنند. روزنامه “ایران” در تاریخ ۱۹فروردین سال جاری نوشت:
وضعیت کتابخوانی در کشور ما آنگونه که آمار رسمی وزارت ارشاد گویای آن است یعنی حدود  چهار ‪ دقیقه در شبانه روز چندان رضایتبخش به نظر نمی‌رسد. به ویژه این که این آمار سبب شده ایران علی‌رغم برخورداری از سابقه طولانی فرهنگی و تمدنی در رده کشورهایی چون افغانستان و بنگلادش قرار گیرد.
 

آدرس کوتاه شده: