حجاب و عفاف
پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۰۵ ۱۴
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
حجاب و عفاف

حجاب و عفاف

حجت السلام و المسلمین جعفر شاکری مسئول امور
فرهنگی و اجتماعی منطقه شش و امور روحانیون و ستاد اقامه شهرداری اسلامشهر در طی
جلسه ای که با حضور همکاران و بزرگان شهر منعقد گردید ، پیرامون مسئله ی حج

حجت السلام و المسلمین جعفر شاکری مسئول امور فرهنگی و اجتماعی منطقه شش و امور روحانیون و ستاد اقامه شهرداری اسلامشهر در طی جلسه ای که با حضور همکاران و بزرگان شهر منعقد گردید ، پیرامون مسئله ی حجاب ایراد فرمودند: خداوند در قرآن در باب حجاب و عفاف مطالبی ارزنده برای راهنمایی و سعادت جامعه ی بشریت اشاره نمودند و همه ی این مطالب ها و سعادت های دنیوی و اخروی افراد جامعه را همه وابسته به حجاب و عفاف دانسته است. همانطور که در قرآن می فرماید:

«یا ایها النبی، قل لازواجک و بنائک و نساء المؤمنین یدنین علیهنّّ من جلابیبهنّ ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفوراً رحیماً؛ ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسری های بلند بر خود بیفکنند، این عمل مناسب تر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده ی مهربان است» . (1) (سوره احزاب، آیه ی 59)

 مفهوم حجاب

  حجت السلام و المسلمین شاکری در ادامه پیرامون فلسفه حجاب فرمودند: حجاب ، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است . ایشان در ادامه اظهار داشتند: نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.«جلابیب» جمع جلباب، به معنای مقنعه ای است که سر و گردن را می پوشاند. (2) و یا پارچه ی بلندی است که تمام بدن و سر و گردن را می پوشاند. (3)

با توجه به معانی جلباب و از جمله، این معنی که پارچه ی بلندی برای پوشیدن تمام بدن و سر و گردن است، در معنای امروزی، می توان پوشش «چادر» را با «جلباب» همانند و مشابه در نظر گرفت و از آن جا که در این آیه، به طور مشخص به استفاده ی زنان و دختران از جلباب اشاره شده است، می توان نتیجه گرفت که طبق فرموده ی رهبر معظم انقلاب اسلامی، چادر به عنوان یک حجاب برتر مطرح شده است.پوشش، معرف شخصیت و عفت زن مؤمن است. همانطوری که در روایت داریم ، نیازمندی به در خانه فاطمه زهرا (ص) رسید و در زد. حضرت فاطمه دید شخص نابینایی است . حضرت فاطمه خود را پوشاند. پیغمبر پرسید : دخترم این شخص که نابیناست. تو را نمی بیند. عرض کرد:‌ پدرم آن نابیناست من که بینایم. خداوند این چشم که پادشاه بدن است به من عطا کرده بایستی مواظبت خوبی در باب محرم و نامحرم داشته باشم تا اینکه خداوند دیده های مرا در قیامت روشن تا بتوانم شفیع امت جدم مخصوصا بانوان محجبه و عفاف باشم.

آدرس کوتاه شده: