جوابیه شهرداری اسلامشهر به دو هفته نامه سپیده پایتخت
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۳:۰۵ ۱۴
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
جوابیه شهرداری اسلامشهر به دو هفته نامه سپیده پایتخت

جوابیه شهرداری اسلامشهر به دو هفته نامه سپیده پایتخت

دو هفته نامه سپیده پایتخت در تیتر یک شماره دوازدهم این نشریه با عنوان "خجالت یا استعفا!" به قلم مدیر مسئول  محترم خود به موضوع ازدیاد سگ­های ولگرد در شهر اسلامشهر پرداخته و با استخر

دو هفته نامه سپیده پایتخت در تیتر یک شماره دوازدهم این نشریه با عنوان "خجالت یا استعفا!" به قلم مدیر مسئول  محترم خود به موضوع ازدیاد سگ های ولگرد در شهر اسلامشهر پرداخته و با استخراج آمار و ارقامی از مقدمه گزارش سال 94 سازمان مدیریت پسماند شهرداری اسلامشهر مقایسه ای بین اقدامات گذشته و حال شهرداری درباره جمع آوری و اتلاف سگهای بلاصاحب داشته است و در پایان، عملکرد سه ساله شهرداری و کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر را زیر سئوال برده و از نگاه خود به این عملکرد نمره در حد«کمترین توجه» (!)داده است.

 نویسنده در ادامه به تشکیل ستاد ساماندهی(ستاد کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان) و استناد قانونی تشکیل آن اشاره و فعالیت آن را بی خاصیت عنوان کرده و ایجاد مرکز ساماندهی سگ های بلاصاحب شهرستان اسلامشهر را علیرغم مثبت ارزیابی کردن فعالیت های آن، غیر موثر و دوای دردی نمی داند(!) وی در خاتمه بر مسند قضاوت نشسته و برخی مسئولین شهری را به قصور در انجام امور متهم و آنان را به استعفا ترغیب نموده تا به باور ایشان افراد توانمند عهده دار این مسئولیت شوند.

همچنین در صفحه نخست این نشریه در اقدامی غیر حرفه ای که هیچ همخوانی با اخلاق رسانه ای ندارد، تصویری سخیف و توهین آمیز منتشر شده که شورای اسلامی شهر حق پیگرد قضائی و حقوقی به جهت توهین صورت گرفته به پارلمان شهری را محفوظ می داند.

نگارنده مطلب در متنی که برای تصویر توهین آمیز خود نگاشته نژاد این سگ ولگرد را «دوبرمن» معرفی کرده صرف نظر از اینکه، سگ نژاد دار آن هم از نوع دوبرمن سگ ولگرد نبوده و صاحبدار محسوب می شود.

مجموعه شهرداری بی تردید اینگونه مطالب تخریبی و یک سویه مدیر مسئول دو هفته نامه سپیده پایتخت را به پذیرش استعفای وی از سمت مدیریت روابط عمومی شهرداری و یا مخالفت صورت گرفته با درخواست مدیر مسئول این نشریه جهت خرید دائمی از دوهفته نامه سپیده پایتخت توسط شهرداری که به نوعی رانت محسوب شده و اجحاف در حق سایر خبرنگاران زحمتکش شهرستان بود، مرتبط ندانسته و ضمن احترام به دیدگاه نویسنده، اذعان می دارد آنچه مسلم است نقد مسائل اگر بدور از حب و بغض شخصی و در فضایی منصفانه صورت گرفته باشد می تواند سازنده بوده و در پیشبرد امور و رفع کاستی ها مفید واقع شود و در مقابل نقد غیرمنصفانه همراه با برداشت یک سویه نمی تواند آثار مثبتی در پی داشته باشد.

 متاسفانه مطلب ارائه شده بصورت غیرکارشناسی همراه با تناقض گوئی های فراوانی است که با تامل در آن می توان نتیجه گرفت که نویسنده با نگاه بسیار عامیانه دنبال هدفی است که بخشی از مدیریت شهری را زیر سئوال برده و آنها را کم توجه به مسئولیت هایشان نشان دهد.

همچنین نگارنده مطلب با این نظر که مسئولان شهری نباید سگ های ولگرد را بکشند هم کلام شده و با برداشت سطحی نتیجه گیری نموده؛ "اگر قرار باشد سگ ها به سادگی در شهر جولان بدهند دیگر این شهر، شهر نیست!" این در حالی است که ایشان به این نکته اشاره نکردند که یک شهر از منظرایشان، چه شهری است؟

بی شک نویسنده با ما و همه شهروندان هم عقیده خواهند بود که شهر جایی است که درآن قانون، ضوابط و مقررات حاکم باشد.   

مدیر مسئول دو هفته نامه سپیده پایتخت در مدت زمان اندک فعالیت خود در شهرداری و آگاهی اولیه به ابعاد کمی و کیفی وظایف شهرداری، برای متهم کردن مسئولان شهری به استناد کدام کار خلاف قانون و یا کدام وظیفه قانونی اجرایی نشده حکم می دهند؟ اگر ایشان اندکی وقت برای مطالعه همان مقرراتی که ستاد کنترل جمعیت حیوانات و وظایف آن را به رسمیت می شناسد صرف می کردند، بطور طبیعی در قضاوت عجله ای به خرج نمی دادند. اینکه کارشناسان و مسئولین شهرداری کشتن سگ ها را نفی می کنند، این ساخته و پرداخته ذهن آنها نیست. بلکه تکلیفی است که قانون برای آنها مشخص کرده است وآنچه باعث شده است یک نشریه نگاهی غیراصولی به موضوع سگ ها داشته باشد ناشی از عدم آگاهی نویسنده محترم از قوانین و مقرراتی است که قبل از دست به قلم شدن مجالی برای مطالعه آن نداشته است.

شهرستان اسلامشهر یکی از چهار شهر پایلوت کشور

در سالهای اخیر در مواردی موضوع حیوان آزاری به سوء استفاده رسانه های خارجی تبدیل و حوادث رخ داده در برخی از نقاط کشور منجر به ورود دستگاه قضایی و صدور احکامی در این زمینه شد. باتوجه به شرایط موجود و با نظرکارشناسان حوزه محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور سیاستهای کلی برخورد با سگهای ولگرد از برنامه اتلاف به کنترل جمعیت تغییر یافته و برابر دستورالعملهای صادره الزاماتی را برای دستگاهای مسئول بوجود آورده که شیوه اجرایی آن در کارگروه های ملی، استانی و شهرستانی تعیین و به مرحله اجرا می رسد.

 بر این اساس شهرستان اسلامشهر از سوی کارگروه ملی به عنوان یکی از چهار شهر پایلوت کشوری انتخاب و اجرای طرح کنترل جمعیت سگهای ولگرد در آن  اجرایی شده است.

تنها شهرداری متولی کنترل جمعیت سگ های ولگرد نیست

در موضوع کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان و ساماندهی سگ های ولگرد، شهرداری یکی از چند دستگاه عهده دار مسئولیت است و تنها نهادی که مسئولیت اجرائی در این باره ندارد شورای اسلامی شهر و به تبع آن کمیسیون خدمات شهری آن است. حال اینکه نویسنده چگونه مسئولیت این موضوع را به کمیسیون خدمات شهری و رئیس آن مرتبط دانسته، خود سئوالی است که می بایست نویسنده و نشریه سپیده پایتخت به آن پاسخ دهند.

بر اساس قانون ماده 3 دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد دستگاه ها و اداراتی همچون فرمانداری، حفاظت محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، دامپزشکی، بخشداریها، دهیاریها، انجمن حمایت از حیوانات و شهرداری نهادهایی هستند که در قالب کارگروه های ملی ، استانی و شهرستانی در موضوع سگ های ولگرد عهده دار مسئولیت هستند و در قبال این مسئولیت نیز پاسخگو می باشند.

 این در حالی است که از زمان تشکیل ستاد شهرستانی بطور منظم هر دو ماه یک بار جلسات این ستاد برگزار و گزارش عملکردهای آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر در انجام وظایف تعیین شده کوتاهی و یا مشکلی وجود داشته باشد، قطعا اعضای ستاد با تبیین راهکارهای کارشناسی نسبت به برخورد و رفع مشکل اقدام می کنند. البته این دلیلی بر آن نیست که همه مسائل و مشکلات سگهای ولگرد به یکباره و با فشار یک کلید حل و فصل گردد بلکه این کار نیازمند اقداماتی است که می بایست تمام  جوانب آن مد نظر قرار بگیرد. 

 لازم به ذکر است در رابطه با موضوع کنترل جمعیت های سگهای ولگرد و صاحبدار شهرستان اسلامشهر علاوه بر جلسات منظم شهرستانی، تاکنون دو جلسه ستاد ملی با حضور مقامات عالی کشوری و دو جلسه استانی با حضور مسئولین استانی تشکیل گردیده و به دلیل اقدامات زیربنایی و فعالیت های اصولی انجام شده در این بخش از دست اندرکاران شهرستانی توسط مقامات کشوری تجلیل و قدردانی شده است(سوابق موجود).

حال اگر به باور نویسنده نقص و خللی در شیوه مدیریت سگهای ولگرد یا بلاصاحب در شهر و شهرستان اسلامشهر وجود دارد، این کوتاهی مربوط به تمامی دستگاههای عضو ستاد بوده و فقط به شهرداری محدود نمی گردد.

با این وجود، شهرداری اسلامشهر بعنوان یکی از اعضای ستاد به مدیریت نشریه سپیده پایتخت توصیه می کند از طریق فرمانداری شهرستان به صورتجلسات ستاد مراجعه و پس از مطالعه آنها و رجوع به اقدامات صورت گرفته در پیش داوری و متهم کردن اشخاص به گناه نکرده و انتشار مطالب خلاف واقع، رسالت یک رسانه را بدرستی ایفا نمایند.

مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه کنترل سگ های ولگرد و صاحبدار

و اما در ادامه جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی از اقدامات اجرایی ستاد و دستگاههای مسئول در موضوع مهم شهری کنترل جمعیت سگهای ولگرد(بلاصاحب) وصاحبدار را از زمان تشکیل ستاد (شهریور 93) به اطلاع می رسانیم:

  • جمع آوری اطلاعات ، شناسایی کانون های فراوانی و تجمع سگ های بلاصاحب شهرستان اسلامشهر.
  • جمع آوری تعداد 1181 قلاده سگ در شش ماهه دوم سال 93 از سطح شهر و روستاهای شهرستان و انتقال به خارج این محیط ها و غذا رسانی به آنها.
  • جمع آوری تعداد 789 قلاده سگ از سطح شهر اسلامشهر از 15/1/94 لغایت 30/10/94
  • اجرای طرح واکسیناسیون سگ های صاحبدار و ارائه خدمات دامپزشکی در قالب اکیپ های سیار در نقاط مختلف شهرستان. (از تاریخ6/4/94 لغایت 8/5/95)
  • اختصاص و آماده سازی 4500 متربع زمین برای احداث مرکز ساماندهی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان به عنوان طرح پایلوت کشوری.
  • طراحی و تهیه نقشه های معماری و اجرایی مرکز ساماندهی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان.
  • ساخت مرکز ساماندهی حیوانات بلاصاحب شهرستان اسلامشهر و تجهیز این مرکز به خدمات دامپزشکی
  • برگزاری جلسه گارگروه ملی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در مرکز ساماندهی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان اسلامشهر.
  • سازماندهی گروه های مردمی حامیان حیوانات.
  • زنده گیری و انتقال 905 قلاده سگ به مرکز ساماندهی از زمان راه اندازی این مرکز(18/11/94)
  • واکسیناسیون و ارائه خدمات دامپزشکی به 67 قلاده سگ صاحبدار در مرکز ساماندهی.
  • واگذاری 376 قلاده سگ به متقاضیان با همکاری حامیان حیوانات.
  • امحاء 107 قلاده سگ مبتلا به بیماری های حاد و غیر قابل درمان  به روش مرگ با ترحم (یوتانایز)
  • عقیم سازی 36 قلاده سگ .
  • ارائه خدمات دامپزشکی و واکسیناسیون به سگ بلاصاحب ورودی به مرکز ساماندهی.  

 

امید آن می رود مدیرمسئول دو هفته نامه سپیده پایتخت در انتشار مطالب و گزارشات جانب انصاف را رعایت کرده و از توهین و تخریب افراد با اغراض مختلف خودداری کند.

 

آدرس کوتاه شده: