EN
ورود کاربران
شیخ طبرسى از هروى نقل کرده است که: هیچ کس را دانشمندتر از على بن موسی الرضا(ع) ندیدم و هیچ دانشمندى نیز وى را ندید مگر اینکه همانند من به فضل ودانش او شهادت داد. هیچ کس را دانشمندتر
شیخ طبرسى از هروى نقل کرده است که: هیچ کس را دانشمندتر از على بن موسی الرضا(ع) ندیدم و هیچ دانشمندى نیز وى را ندید مگر اینکه همانند من به فضل ودانش او شهادت داد.
هیچ کس را دانشمندتر از على بن موسی الرضا(ع) ندیدم
شیخ طبرسى (از علما و دانشمندان قرن ششم) نقل مى کند که:
امام کاظم(ع) همواره به فرزندان خویش می فرمود: این برادر شما، على بن موسى،عالم آل محمد است، پس از وى در مورد ادیان خود بپرسید و آنچه به شما تعلیم مى دهند را حفظ کنید، چرا که از پدرم (امام صادق(ع» چندین بار شنیدم که می فرمود عالم آل محمد در صلب توست و اى کاش او را درک می کردم. یک بار خود آن حضرت فرمودند: من در روضه (مسجد النبى ص) می نشستم، در مدینه دانشمندان زیادى بودند، هرگاه یکى از آنها در پاسخ دادن به مطلبى عاجز می گشت، همگى به من اشاره می کردند ومسائلى را پیش من مى فرستادند و من به آنها پاسخ مى دادم. آرى! از سربلندى ندیده قافش صداى سیمرغ . شیخ طبرسى از هروى نقل کرده است که: هیچ کس را دانشمند تر از على بن موسى الرضا(ع) ندیدم و هیچ دانشمندى نیز وى را ندید مگر اینکه همانند من به فضل ودانش او شهادت داد.شیخ صدوق مى نویسد: مامون افرادى را از فرقه ها و گروههاى مختلف و گمراه دعوت مى کرد و قصد آن داشت تا بر امام در بحث و مناظره پیروزشوند و این به جهت حقد و حسدى بود که نسبت به آن حضرت در دل داشت، اما امام با کسى به بحث ننشست جز آنکه در پایان به فضیلت آن حضرت اعتراف کرد و در برابراستدلال امام سر فرود آورد. آرى «چراغى را که ایزد برفروزد» هیچکس را توان خاموشى آن نخواهد بود. خود حضرت امام رضا(ع) مى فرماید : آنگاه که من بر اهل تورات با توراتشان و بر اهل انجیل با انجیلشان و براهل زبور با زبورشان و بر صائبین با زبان عبرى خودشان و بر هربذان با زبان فارسىشان و بر رومیان با زبان خودشان و بر اصحاب مقالات با لغت خودشان استدلال کنم. و آنگاه که هر دستهاى را محکوم کردم و دلیلشان را باطل ساختم و دست ازعقیده و گفتار خود کشیدند و به گفتار من گراییدند مامون در مى یابد مسندى که بر آن تکیه کرده است حق او نیست و در این هنگام پشیمان مى گردد. سپس فرمود: ولا حول ولا قوه الا بالله العلى العظیم.