مترو به اسلامشهر می رسد
چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۳:۰۵ ۱۹
طبقه بندی: آخرین اخبار
چچ
مترو به اسلامشهر می رسد

مترو به اسلامشهر می رسد

شهروندان اسلامشهر سال‌هاست
که با خبر اتصال «قریب‌الوقوع» این شهرستان به خط مترو انس گرفته‌اند؛ اگر روزی یا
هفته‌ای خبری در این‌باره نشنوند تعجب می‌کنند اما آن‌چه که در این سال‌ها و بعد
از نخستین وع

شهروندان اسلامشهر سال‌هاست که با خبر اتصال «قریب‌الوقوع» این شهرستان به خط مترو انس گرفته‌اند؛ اگر روزی یا هفته‌ای خبری در این‌باره نشنوند تعجب می‌کنند اما آن‌چه که در این سال‌ها و بعد از نخستین وعده از سوی دولت پیشین به دست آمده، تنها خبرهای متناقضی از جلسات کم‌بهره و فاقد هرگونه خروجی موثر بوده است.

به گزارش  توسعه و شهرسازی، طی روزهای گذشته نشست مشترک سرپرست شهرداری اسلامشهر به همراه چند تن از مسئولان این شهرستان با مدیرعامل مترو پایتخت، آب پاکی را روی دست همه ریخت تا شهروندان بدانند تنها در صورت تخصیص اعتبار 10 میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه سال 93 کشور، دکمه آغاز به کار ماشین‌های حفاری تونل مترو این شهرستان روشن خواهد شد.

 

رویای اتصال به بلندترین خط مترو خاورمیانه

خط 3 مترو تهران که اوایل امسال بخش مهمی از آن به طول 12 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت، به عبارتی بلندترین خط حمل و نقل تونلی خاورمیانه است. بر اساس طرح‌های مصوب، قرار است مترو اسلامشهر نیز به این خط طولانی متصل شود. نکته نوید‌بخش این اتصال، باقی ماندن دستگاه‌های حفاری تونل این خط در انتهای مسیر آن یعنی جایی در تقاطع اتوبان‌های آزادگان و آیت‌ا... سعیدی است که اسلامشهری‌ها آنجا را به اسم «کمربندی» می‌شناسند. به گفته مدیران مترو تهران، این شرکت به دلیل برنامه‌ی جدی که برای آغاز حفاری مسیر مترو اسلامشهر داشته است، حتی تا حدود 600 متر از آخرین ایستگاه خط 3 پیشروی کرده و دستگاه خود را در آنجا نگه داشته است.

شروع مجدد کار این دستگاه اما منوط به تزریق بخشی از اعتبار 800 میلیارد تومانی پروژه است تا علاوه بر روغن‌کاری کردن مته‌های حفاری، رنگ تازه‌ای به خبر قدیمی و تکراری «اتصال قریب‌الوقوع» اسلامشهر به مترو بزند.

 

240 هزار تردد شهری

بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال 1388، روزانه بیش از 240 هزار تردد وسایط نقلیه میان اسلامشهر و تهران انجام می‌شود که با احتساب میزان رشد خودروهای شخصی بر اساس آمارهای رسمی سال 90 و همچنین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای اطراف اسلامشهر، این رقم به شکل محسوسی افزایش یافته است. ترافیک پنج کیلومتری خودروها در ساعات پایانی روز در مدخل شهر اسلامشهر در میدان نماز به وضوح این ادعا را تایید می‌کند.

این آمار در حالی همچنان به عنوان آخرین آمار رسمی حمل و نقل اسلامشهر مطرح می‌شود که این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در محور مواصلاتی دو شهرستان بهارستان و رباط‌کریم به تهران واقع شده است.

بررسی مجدد آمارها در این زمینه و متناسب نبودن رشد شریان‌های شهری اسلامشهر و توسعه نامتوازن معابر در شهرهای اطراف، نیاز روز افزون به احداث خط مترو را گوشزد می‌کند. مضافاً این که تمرکز دولت یازدهم بر کاهش مصرف سوخت و توجه بیشتر به بهبود وضعیت محیط زیست و کنترل آلودگی هوا، می‌تواند دلیل محکمی بر لزوم توجه دولت در تخصیص اعتبار لازم به این پروژه بزرگ باشد.

 

ظرفیت ترافیک اسلامشهر در مرز هشدار

افزایش مداوم وسایط نقلیه شخصی و عمومی در اسلامشهر و طولانی شدن روند گشایش محورهای جدید باعث شده تا ظرفیت ترافیکی این شهر به مرز هشدار نزدیک شود. این موضوعی است که سرپرست شهرداری اسلامشهر بر آن تاکید می‌کند.

شاید بر همین اساس بود که علیرضا ناصری‌پور مدتی قبل در حاشیه دیدار با مدیر قطار شهری تهران، احداث مترو را یکی از نیازهای حیاتی اسلامشهر و شهرهای اطراف دانست و خاطرنشان ساخت: هم‌اکنون اسلامشهر متحمل بار سنگین ترافیک شهرهای اطراف شده است که این امر ضرورت پیگیری جدی احداث مترو را پررنگ‌تر می کند.

این مقام مسئول، در گفتگو با توسعه و شهرسازی، احداث مترو را یکی از مطالبه‌های به حق شهروندان اسلامشهری دانست که بعد از سال‌ها انتظار و پیگیری‌های مستمر نمایندگان مردم و مسئولان دولتی هنوز به نتیجه نرسیده است در حالی که اگر اعتبار پیش‌بینی شده برای امسال پیش از آغاز سال جدید به این پروژه تزریق شود احتمالا تا پایان سال، کار احداث خط مترو اسلامشهر آغاز خواهد شد.

 

اتصال اسلامشهر به مترو فرودگاه امام(ره)

احداث مترو اسلامشهر بر اساس پیش‌بینی‌های رسمی که مورد استناد اختصاص ردیف بودجه مستقل در اعتبارات ملی نیز قرار گرفته، رقمی حدود 430 میلیارد تومان است. در حالی سرپرست شهرداری اسلامشهر مبلغ مورد نیاز برای این پروژه را هم‌اکنون چیزی بیشتر از 800 میلیارد تومان عنوان می‌کند.

ناصری‌پور با اشاره به این مبلغ، میزان اعتبار پیش‌بینی شده در بودجه امسال را تنها 10 میلیارد تومان عنوان کرد و به خبرنگار ما گفت: همین مبلغ هم اگر در ماه‌های باقی‌مانده از سال تامین شود کلنگ احداث مترو اسلامشهر تا پایان سال به زمین خواهد خورد.

با این تفاسیر اما ظاهرا شهرداری اسلامشهر با همراهی و همسویی نماینده عالی دولت در شهرستان و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر عزم خود را برای راه‌اندازی فوری مترو این شهرستان جزم کرده‌اند. تا جایی که گفته می‌شود قرار است دو ایستگاه در مسیر راه‌آهن فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند که از ضلع جنوبی اسلامشهر عبور می‌کند راه‌اندازی شود.

سرپرست شهرداری اسلامشهر در این‌باره با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مدیرعامل مترو تهران از توافق انجام شده برای احداث دو ایستگاه مترو در مسیر مترو فرودگاه امام خمینی(ره) خبر می‌دهد و می‌افزاید: قرار شده است تا اقدامات اولیه برای تملک اراضی در دو منطقه کمالیه و جمالیه واقع در انتهای شهرک واوان برای ایجاد دو ایستگاه مترو انجام شود که اقدامات عملی برای این کار به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که ایجاد این دو ایستگاه به هیچ عنوان آلترناتیو و جایگزین خط مترو اصلی اسلامشهر نیست بلکه یک امکان جدید است که با هماهنگی شرکت مترو تهران برای شهروندان اسلامشهری ایجاد می‌شود.

 

شرکت مترو تهران آماده استارت

چندی پیش روابط‌عمومی شهرداری اسلامشهر خبری از دیدار دوجانبه مسئولان این شهرستان با مدیرعامل شرکت مترو تهران منتشر کرد که گویای گشایش‌های تازه در مسیر احداث مترو اسلامشهر بود. بر اساس این خبر در دیدار دو طرف، جوانب مختلف آغاز به کار احداث مترو اسلامشهر که در واقع ادامه خط سه مترو شهر تهران است مورد بررسی قرار گرفته و مسئولان اسلامشهر بر ضرورت تسریع در این کار تاکید کرده‌اند. اما آن‌چه مهم به نظر می‌رسد، خبری است که نشان‌دهنده آمادگی کامل مترو تهران برای آغاز هر چه سریع‌تر کار است.

در این دیدار مدیرعامل مترو تهران با اشاره به اتمام کار احداث خط سه مترو تا مرز اتوبان آزادگان از آماده بودن تجهیزات برای ادامه این خط به سمت شهرستان اسلامشهر خبر داده و گفته است: با وجود گذشت چند ماه از پایان این کار ما همچنان تجهیزات را برای ادامه مسیر به سمت اسلامشهر نگه داشته‌ایم.

هابل درویشی با تاکید بر آمادگی متروی تهران برای ادامه این مسیر در سریع‌ترین زمان ممکن، اضافه کرد: باید برای آغاز به کار این پروژه بخشی از اعتبار آن تخصیص پیدا کند که دراین صورت پیش از دهه فجر کارگاه  احداث مترو اسلامشهر تجهیز خواهد شد.

 

تخصیص اعتبار 10 میلیاردی

چندی روز پیش رسانه ها از تخصیص اعتبار 10 میلیاردی برای پروژه مترو اسلامشهر از محل ماده 180 اعتبارات ملی خبر دادند.

بر اساس این گزارش که از زبان حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی منتشد شد، طی ماه ها باقی مانده از سال جاری باید منتظر بر زمین خوردن کلنک احداث خط مترو اسلامشهر بود.

آدرس کوتاه شده: