EN
ورود کاربران
معروف ترین باغهای فرانسه : باغ ورسای ، باغ ولوویکونت ج ) انگلستان : ١ - باغهای رسمی و هندسی : پیدایش و توسعه باغ سازی در انگلستان در اوایل سلطنت جیمز اول آغاز
معروف ترین باغهای فرانسه : باغ ورسای ، باغ ولوویکونت ج ) انگلستان : ١ - باغهای رسمی و هندسی : پیدایش و توسعه باغ سازی در انگلستان در اوایل سلطنت جیمز اول آغاز شد که در این سبک از خطوط مستقیم و نقوش رسمی استفاده می شد . بنابراین بر وسعت باغها اضافه شده پیاده روها عریض تر شده و از مقدار گل کاریها کاسته شد . در این دوران فقط افراد پولدار قادر به احداث باغ و پیروی از این سبک باغ سازی بودند باغهای زینتی مرکبات یکی از چهره های خاص باغ انگلیس در آن زمان است . کم کم مردم عادی نیز توجه بیشتری به باغ سازی کرده و باغچه های کوچکی در اطراف کلبه های خود احداث کردند . همچنین علاقمندان به گل و گیاه از جعبه های گل در پشت پنجره و منازل خود استفاده می کردند . ٢ - باغهای طبیعی و سبک آزاد : در قرن ١٨ میلادی نظم و ترتیب فوق العاده زیاد در باغ های رنسانس به خصوص طرحهای پر خرج و رسمی شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت و در سال ١٧٢٠ میلادی اولین باغهای سبک طبیعی انگلیس احداث شد که طراحان سعی داشته منازلی را که در تابلوهای نقاشی مشاهده می کردند بازسازی کنند . ٤ - توسعه باغ سازی در خاور دور ( چین و ژاپن ) : سبک باغ سازی که در چین و ژاپن به کار می رفت حاکی از زیای جمعیت و کمبود فضای لارم برای باغ ساز وسیع بود . مذهب نیز تأثیر زیادی در باغ سازی چین داشت به طوریکه بعد از ظهور بودائیسم در چین اغلب باغها سبک طبیعی و فرم آزاد پیدا کردند . در این سبک سعی می شد که از طبیعت تقلید کنند و بیشه زار و تپه های زیبا احداث کنند . بدین صورت که یک منظره طبیعی را انتخاب کرده و آنرا به مقیاس کوچکتر دوباره می ساختند . باغهای اولیه چین و ژاپن ساده بودند و به تدریج در قرن ١٣ میلادی تکامل یافته و به اوج زیبایی رسیدند تا این زمان سمبل ها و عقاید فلسفی پایه اولیه سبک این باغها بودند ولی بعد از آن باغها بیشتر حالت تزئینی و برای استفاده همگان یافتند . گیاهان اهمیت خاصی در باغهای ژاپنی داشتند و در موقع انتخاب گیاه توجه و دقت می شد که خاصیت آن گیاه به خصوص شناخته و منظور طراح را به نحوه احسن برآورده کند . باغ مسطح رویان جی که در یک معبد بودایی ذن احداث گردید نمونه بارزی از این کسب است . نکته : در باغهای خاور دور هرگز از فرمهای هندسی ، محورها ، خیابانهای مستقیم که مغایر با حالت طبیعی است استفاده نمی شود . اجزای اصلی باغ های ژاپنی شامل سنگ و آب و گیاه است . ١ - سنگ : در باغهای ژاپنی اول مکان سنگها را مشخص می کنند و سنگ ها را در چارچوب اول طراحی می کنند . فرم و نگ سنگ ها بسیار متنوع است . ولی برای ایجاد فضایی همگن در هر طرح فقط از یک رنگ و جنس استفاده می شود . الف ) سنگ های عمودی : برای نشان دادن ارتفاع دادن ارتفاع و بلندی بکار می رود این سنگ ها ، کوه ها و صخره های عظیم را در خاطره زنده می کنند . ب ) سنگ های کوتاه و گرد : برای نشان دادن تپه های صاف و کوتاه به کار می رود . ج ) سنگ های گرد و صاف : در احداث رودخانه ها به کار می رود سنگ های درشت تر در حاشیه رودخانه و سنگهای ریزتر در وسط رودخانه ها د ) سنگ هایی با شکل نامنظم : این سنگ ها نامتقارن بوده قسمت تحتانی آنها وسیعتر از قسمت فوقانی آنهاست . برجستگیها و فرورفتگیها در این سنگها جالب است . ه ) سنگهای پهن : پهنای این سنگها ٢ تا ٣ برابر ارتفاع آنهاست که معمولاً سطح فوقانی آنها نامنظم است . این سنگها را در آب به عنوان جزیره ای کوچک در نزدیکی ساحل به کار می برند . و ) سنگهای مسطح : از این سنگها برای ساختن معابر و مستقر کردن فانوس استفاده می شود . طراحان باغ ژاپنی همیشه اول درختان بعد درختچه ها را انتخاب کرده سپس گلهای فصلی و کفپوش های را ایجاد می کنند بدین ترتیب همیشه تضادی در ارتفاع ، رنگ و فرم گیاهان ایجاد می کنند . درختانی که در باغهای ژاپنی استفاده می شود فرم باز داشتند و هرگز تاج متراکم ندارند . انواع درختان مورد استفاده در باغهای ژاپنی : ١ - درختان خزان پذیر : که در فصل مختلف رنگی باز داشته و در پاییز برگهای آن زرد و نارنجی می شود مثل : ترس ، جینکو ، بلوط ، صنوبر ، خرمالو ، شاه بلوط هندسی ، زیتون و شیر دار ژاپنی . ٢ - درختان دائمی پهن برگ : شامل انجیر ، ماگنولیا ٣ - درختان دائمی سوزنی برگ : سرو ، راش ، سرخ دار ، کاج ، ارس ٤ - درختان گدار : شامل درخت عرعر ، ماگنولیا ، بادام گل ، زالزالک ، هلو گل ، گوجه گل . به جای رنگهای متنوع و متناقص گلهای فصلی ژاپنها ترجیح می دهند که از رنگ های متنوع برگ درختان و رنگ لطیف شکوفه ها استفاده کنند . از گلهای پر رنگ به مقدار کم استفاده می شود گلهای فصلی را به صورت پراکنده و به فرم طبیعی میکارند باغ های ژاپنی نمایان گر طبیعت هستند لذا اجسامی که در این باغ ها به کار برده می شود باید کم و بیش فرم طبیعی داشته باشند . مثلاً سطح پیاده روها را از سنگ شیشه ای یا قلوه سنگ یا بلوک های سیمانی که فرم طبیعی دارند می پوشانند در اکثر باغ های ژاپنی اجسامی مثل فانوس ، پاگودا ( فانوس چند طبقه ) و پل استفاده می شود . پاگودا معمولاً بر فراز کوهها و بلندی قرار می گیرد تا مسافت زیادی را روشن کند . ١ - خط یا محور ٢ - فرم ١- عمودی ٢- افقی ٣- مخروطی ٣ - بافت ١- ظریف ٢- متوسط ٣- خشن ٤ - رنگ ١- رنگ های گرم ٢- رنگ های سرد ٥ - مقیاس اندازه صحیح فواصل و ابعاد به کار رفته ٦ - تنوع ١- زیاد ٢- کم ٧ - توالی ١ - معنی و مفهوم ٢- کاهش پیچیدگی ٨ - تعادل ١- طرح متقارن ( قرنیه ) ٢ - نامتقارن گیاهان فصلی ١- گیاهان بهاره ٢ - گیاهان پاییزه تقسیم بندی گیاهان گیاهان دائمی ١- گل ها و گیاهان فضای باز ٢ - درختان ، درختچه ها ١ - سوزنی برگ ها ٢ - پهن برگ ها اصول بنیادی طراحی یا عناصر طراحی باغ : در تمامی رشته های طراحی ( طراحی منزل ، باغ ، ساختمان و غیره ) هماهنگ بودن اجزای طرح بسیار اهمیت دارد . برای هماهنگ کردن طرح ، طراحان روش ها و اصول خاصی برای استفاده از خط ، فرم ، بافت ، رنگ ، مقیاس ، تکرار تنوع و تعادل وزن نموده اند . که رعایت این اصول در تمام طرحهای هندسی و ضروری است . طراحی باغ یا فضای سبز خاصیت منحصر به فرد دارد و آن چند بعدی بودن فضای طراحی شده است که کار پردیس سازان را مشکل تر می کند . ١ - خط یا محور : الگوی بری کنترل طرح است ، طراح برای کنترل بصری و کنترل فیزیکی از خطوط استفاده می کنند . بدین صورت که طراح توسط خط ، می تواند دید ناظر را به جسم یا مکانی خاص هدایت کند . به علاوه مسیر و سرعت حرکت بازدیدکنندگان از باغ نیز به کمک خطوط یا محور مشخص می شود . مثلاً پیاده روهای وسیع و مستقیم یا بدون مانع برای حرکت سریع به کار می رود در حالی که حرکت بر پیاده روهای مارپیچ و خطوط منحنی آهسته تر است . اغلب در پارک های جنگلی و پارک هایی که به سبک انگلیسی ساخته می شود از خطوط منحنی استفاده می شود . پرچین ها ، دیوارها ، لبه ها ، حاشیه پیاده رو ، حاشیه خود گیاهان، خطوط و محورهای بارز طرح به شمار می روند . ٢ - فرم : شکل نهایی توده هر جسم را فرم آن جسم می گویند که در گیاهان از مجموع شکل تنه ، شاخه و برگ به وجود می آید . الف) فرم عمودی : ناشی از شکل گیاهان بلند و باریک ب ) فرم افقی : شکل نهایی گیاهان کوتاه و پهن ج ) فرم مخروطی : شکل نهایی یا ناشی از شکل گیاهان مثلثی شکل برخی از درختان و درختچه ها را که شاخه و برگ انبوه دارند به کمک هرس کردن می توان به شکل و فرم دلخواه در آورد . در قرن ١٧ در هلند و انگلستان هرس کردن بسیار رواج داشت ولی خلق و نگهداری این فرم گیاهی به دقت ، وقت و هزینه گزاف نیاز دارد که امروزه مقرون به صرفه نیست . ٣ - بافت : رابطه و همبستگی بین مجموعه بخش های مختلف گیاه یا هر جسم دیگری بافت آن نامیده می شود . به طور کلی گیاهان به سه دسته تقسیم می شوند : ١ - گیاهان ظریف ٢- گیاهان متوسط ٣- گیاهان خشن می توان گفت که بافت یک گیاه به طول دم برگ ، رنگ برگ ها ، درخشندگی ، اندازه برگ ها ، شکل برگ ها و فاصله بین برگ ها بستگی دارد . الف ) بافت ظریف یا کم پشت یا نرم : دم برگ ها بلند ، سطح رویی یا زرین برگ ها روشن یا سفید ، برگ ها جدا از هم و فاصله دار مثل درخت ابریشم ب ) بافت خشن ، پرپشت یا سنگین : دم برگ ها کوتاه ، برگ ها تیره و به هم چسبیده مثل : سوزنی برگان تیره کاج . ٤ - رنگ : الف ) رنگ های گرم : شامل : قرمز ، نارنجی ، زرد که برای شاد جلوه دادن محیط و ایجاد تنوع در فصول مختلف سال استفاده می شوند . ب ) رنگ های سرد : سبز ، آبی ، دودی ، استفاده برای بزرگ تر نشان دادن باغ از درختانی که برگ های دودی ، سبز روشن و آبی دارند در حدود باغ( یعنی نزدیک دیوار ) استفاده می شود تا عمق بیشتری به باغ ببخشد . همیشه رنگ های طبیعت به رنگ های ساخت دست بشر یا انسان برتری دارد . یک طرح موفق رنگ ها می شناسد و به موقع آنها را به کار می برد و رنگ ها را یکی از متغیرهای مهم در طرح خود قرار می دهد . ٥ - مقیاس : در طراحی یک باغ شناخت و کاربرد مقیاس و اندازه ها اهمیت زیادی دارند به این معنی که اندازه صحیح فواصل و ابعاد به کار رفته در یک باغ باعث ایجاد توازن و ترتیب در آن باغ می شود . در مکانهایی که مقیاس کوچکتر است ( حیاط منازل مسکونی ) فاصله یا دامنه دید کم است پس قوه اداراک و بینش مقدار زیادی تغییر می کند . بنابراین در مقیاس های کوچک ، کوچکترین تغییر در رنگ گل و برگ زود به چشم می خورد . در چنین مقیاس هایی هر گیاه به تنهایی توده ایی را تشکیل می دهد که زیاده روی در به کار بستن آنها باعث یکنواختی می شود . در صورتی که تکرار گیاهان و کشت همگن آنها در محیط های وسیع هماهنگی می آفریند . در فضای کوچک از درختانی که تاج آنها بالاتر از سطح دید است به خوبی برای ایجاد سایبان استفاده می کنند . ولی درختچه های بزرگ و پر شاخه و برگ بیشتر سطر را پوشانده و محیط را کوچکتر نشان می دهد . عطر گیاهان در مقیاس کوچک مهم تر است چون تماس مردم با گیاهان بیشتر بوده و لذت بخش تر است . ٦ - تنوع : هم آمیزی بافت ها ، فرم ها و رنگ های مختلف تنوع ایجاد می کند . تنوع کم : ایجاد یکنواختی می کند تنوع زیاد : سردرگمی به وجود می آورد . نقشه رستنی های ایران بر حسب تقسیم بندی اقلیم ها : ١ - اقلیم B ٢ - اقلیم BW نواحی بیابانی گرم و مرطوب نواحی بیابانی خیلی گرم و مرطوب ٣ - اقلیم BW ناحیه یک ناحیه دو ٤ - اقلیم BC اقلیم صحرایی گرم و مرطوب اقلیم صحرایی گرم و خشک ٥ - اقلیم BS ٦ - اقلیم C ٧ - اقلیم D ٨ - اقلیم DSax ٩ - اقلیم DSa ١٠ - اقلیم DSE ١١ - اقلیم E
ادامه دارد...